Hopp til innhold

- Et himmelrike uten overganger

– En verden uten planoverganger vil være et himmelrike, sier lokfører Per Uglem. Daglig tar folk sjanser når de krysser jernbanesporet, noe som er en stor belastning for de som kjører togene.

Lokfører Per Uglem

Lokfører Per Uglem har vært nødt til å bruke nødbremsen mange ganger fordi folk har krysset jernbanesporet rett foran toget. Han drømmer om en jernbane uten planoverganger.

Foto: Lise Sørensen / NRK

Lokfører Per Uglem.

Lokfører Per Uglem håper alle jernbaneovergangene i landet forsvinner. Jernbaneverket fjerner 100 hvert år.

Foto: Lise Sørensen / NRK

Vi er på Trondheim sentralstasjon, ved perrongen har et rødt tog med to vogner stanset. I sandaler og joggesko tar folk de tre skrittene opp trappa og inn dørene. Foran i toget sitter lokfører Per Uglem, han skal frakte passasjerene med Trønderbanen til Steinkjer 12 mil lenger nord i Trøndelag.

I løpet av sine 32 år i NSB har han sett en god del i jernbanesporet han helst skulle vært foruten.

– Jeg har opplevd å kjøre på både folk og biler. Du vet ikke hva som venter når du kommer rundt en sving og det er en planovergang der. Du får en støkk når du ser folk i sporet eller på vei ut i sporet, sier Uglem til NRK.no.

– Himmelrike med en verden uten planoverganger

På vei ut av Trondheim er det flere planoverganger hvor det har oppstått farlige situasjoner.

Planovergangen på Stavne i Trondheim.

Jernbaneverket har satt inn vakter ved denne overgangen på Stavne når RBK spiller hjemmekamper.

Foto: Lise Sørensen / NRK

På Ranheim ble to biler fanget mellom bommene i løpet av to uker i fjor høst, og på Stavne må Jernbaneverket ha vakter på plass når Rosenborg spiller hjemmekamp på Lerkendal stadion. Uten vakthold står folk i kø over jernbanesporet når de venter på å svinge ut på veien etter kampen.

Begge disse overgangene står på Jernbaneverkets ”verstingliste”, Ranheim er allerede historie og Stavne vil forsvinne i løpet av høsten.

– Hver planovergang som forsvinner er en befrielse. Drømmen er at alle forsvinner, det ville vært et himmelrike med en verden uten planoverganger. Det er det farligste vi har på sporet, sier Uglem.

Vanskelig å høre toget

Toget som lokfører Per Uglem er sjefen over suser av gårde langs Trondheimsfjorden, på høyre side kjører det forbi grønne trær, åkre og boligfelt. Ikke sjeldent trekker lokføreren i fløyta for å varsle at toget straks passerer en usikret planovergang. For det er slett ikke enkelt å høre toget når det kommer.

– Vi høres ikke så godt som man skulle tro. Lyden blir igjen bak oss, er du foran hører du oss nesten ikke før vi er borti deg. Det er mange som har misforstått dette. Stort sett er folk flinke, men det er veldig mye distraherende ting som blant annet musikk i ørene som gjør at noen ikke hører at vi kommer.

Fire har omkommet siden 2009

Togulykke

Det var ved denne planovergangen utenfor Hokksund en 16 år gammel gutt døde da han ble påkjørt av toget i starten av juni.

Foto: Eikerfoto

Jernbaneverket har en nullvisjon når det gjelder dødsulykker, men senest i starten av juni ble en 16 år gammel gutt drept da han skulle passere en jernbaneovergang utenfor Hokksund.

De siste tre årene har fire personer blitt drept ved planoverganger.

I juli 2009 ble en 16 år gammel gutt drept av toget i Gjøvik. I mai 2010 døde en 38-åring av skadene han fikk da en maxi-taxi krasjet med et tog i Vestfold. I september samme år omkom sjåføren av en lastebil da han kolliderte med toget sør for Dombås.

Ulykken i Hokksund var den første i år. Slike hendelser går hardt inn på Per Uglem og kollegene hans.

– Det er klart vi tenker på det når man hører om slike ulykker. Enkelte har opplevd ulykker, andre har vært involvert i nestenulykker, mens noen har vært bort i at liv har gått tapt. Vi tenker på de som blir rammet, vi ønsker ikke at slikt skal skje.

- En forferdelig følelse å gå bakover mot bilen

Uglem har selv vært involvert i en dødsulykke. For ni år siden kjørte han på en person som var på linja i forbindelse med arbeid på en stasjon. For noen år siden krasjet han med en bil som skulle krysse en planovergang nord for Røros.

– Du kunne ikke se at det var en bil etterpå, men tre personer klatret ut av vraket. Det var et mirakel at ingen ble skadd.

Uglem forteller at han lå på fløyta, men sjåføren i bilen merket ikke at toget kom før det var for sent.

– Han var sikkert opptatt av andre ting for han merket ikke noe før han så noe gult, det var plogen på toget. Det var en forferdelig følelse å gå bakover mot bilen etterpå. Det var en stor lettelse at det gikk bra, sier Uglem til NRK.no.

– Så nær at du er borti fiskestanga

Trønderbanen ved Vikhamar

- Du vet ikke hva som venter når du kommer rundt en sving, forklarer Per Uglem.

Foto: Lise Sørensen / NRK

På lokfører Per Uglems venstre side speiler Trondheimsfjorden seg i sola på vei mot Steinkjer. Ved Vikhamer ligger flere fine strender nedenfor toglinja. Om sommeren er det ganske stor trafikk over sporet av folk som skal bade og sole seg.

– Jeg har hatt en del skikkelige nødbremser her. Det virker som om folk ikke tenker på hvor de går, at det er en jernbanelinje. Folk går rett ut i sporet og ser seg ikke så mye til sidene, forklarer Uglem.

Uglem kjører også ofte til Trønderbanen motsatt vei, over Støren til Røros. Her går jernbanen langs lakseelva Gaula. På denne tiden av året ser han fiskere på hver tur.

– De har en tendens til å bruke sporet som snarvei, og det hender ofte at de er så nære at toget er borti fiskestanga. Det virker som om de ikke skjønner hvor farlig det er å gå i sporet.

For den erfarne lokføreren tror nettopp det er årsaken til at så mange faktisk beveger seg farlig nær toget, og tar sjanser når de krysser linja.

– Jeg tror ikke folk gjør det for å være pøbler. Folk tenker seg rett og slett ikke om, de reflekterer ikke over at det er en jernbanelinje og at det er farlig å gå der, sier Uglem.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.