Slik får du drømmekropp til sommeren

Har du grunnlaget i orden kan drømmekroppen være innen rekkevidde, men da bør du starte nå.

Sommerferie

Mange får panikk når temperaturene stiger og bikiniværet nærmer seg, men med fire økter i uken kan det gå.

Foto: Frederic Cirou

– Hvorvidt det er for sent avhenger av utgangspunktet man har, hvor flink man er med kosthold, og hvor mye man kan legge ned av treningsarbeid, sier Frode Grønning, treningsveileder ved 3T Byåsen.

Men om man vil gjøre noe med kroppen før sommeren er oppskriften enkel, i hvert fall om man har tid til fire økter i uken.

Fire økter i uken for en bedre kropp

Arnulf Refsnes vaskebrett

Sommerkroppen er ikke bare forbeholdt kvinnene.

Foto: Direct Model

– Generelt er man i hvert fall avhengig av å gjøre to tunge styrkeøkter og to intensive kondisjonsøkter i uken. Gjør man det vil det begynne å skje ting ganske raskt, sier han videre.

Hvor mange treningstimer dette blir i løpet av en uke sier han avhenger av hvor mye trening man tåler, men generelt vil han si at det blir tre til fire timer i uken.

Han påpeker også at styrketrening og kondisjonstrening fint kan gjennomføres i samme økt.

Og om du er en av dem som hvert år får panikk når bikinisesongen nærmer seg er du ikke alene.

– Det er normalt litt ekstra pågang i andre halvdel av mai og hele juni før det dabber av i juli. Det er en del som kommer for å forme kroppen litt med panikkartet trening.

Morsom trening gir bedre motivasjonen

Men panikkartet trening noen måneder i året er alt annet enn det som anbefales på treningssentrene.

– Folk glemmer at det lureste ville vært å trene hele året, men det vi ser er at det trenes jevnere om medlemmene får bedre oppfølging.

Han tror også at treningen må være morsom for at den vanlige mann i gaten skal beholde treningsmotivasjonen.

– Der er noen som klarer å trene på fast basis med drømmekroppen som motivasjon, men for de fleste vil nok trene jevnere hele året som de synes treningen i seg selv er det morsomme. Så får drømmekroppen heller være en bonus.