Hopp til innhold

Draugen stenges

Produksjonen ved Draugen-plattformen utenfor Trøndelagskysten må stenges. Det har Petroleumstilsynet bestemt. Årsaken er mangel på livbåter.

 

Draugen
Foto: Arkivfoto

Det er Norske Shell som driver Draugen-plattformen. Selskapet har søkt om dispensasjon etter at det er funnet feil ved en spesiell livbåttype. Petroleumstilsynet avslo søknaden i går fordi de mener plattformen ikke har tilstrekkelig med alternative evakueringsmuligheter.

 

Stenges i formiddag

Statoil må stenge Snorre A-plattformen i Norskehavet av samme grunn. Oljeselskapene har fått beskjed om å iverksette nedstengning umiddelbart.

- Arbeidet med å stenge ned Draugen er allerede igangsatt, sa informasjonssjef i Norske Shell, Geir Haug, til NRK ved 11-tiden i formiddag.

- Vi skal stenge ned hver enkelt brønn og må gjøre det slik at sikkerheten blir ivaretatt. Det tar noen time, sier informasjonssjefen. Flere av oljearbeiderne på Draugen er allerede sendt hjem. Vanlig bemanning på plattformen er 70 personer. Nå er rundt 40 igjen. Minimumsbemanningen er på 30 personer, så plattformen blir ikke forlatt.  

Usikker på ny oppstart

Tilsynet skriver i en pressemelding at de vil vurdere oppstart av drift igjen når de blir presentert for tiltak som gjør dette forsvarlig. Haug er usikker på når de kan presentere slike tiltak.

- Det kan jeg ikke svare på i dag. Det avhenger av når vi kan forsterke taket på disse livbåtene. Vi er i diskusjon med leverandøren om det, og jeg antar at jeg kan gi et svar tidlig i neste uke, sier Haug.

Åtte søkte om unntak  

Livbåt, Heidrun
Foto: Knut Reitan / NRK

Det er svakheter ved takkonstruksjonen på livbåter av stål fra Umoe Schat-Harding som er problemet. Feilen medfører at livbåtene ikke lenger kan droppes fra innretningene. Åtte plattformer søkte om unntak fra regelverket da feil ble oppdaget. Det gjelder Statoil-innretningene Troll A, Heidrun og Snorre A, Hydro-innretningene Oseberg C, Brage, Troll B og Njord A og Shell-opererte Draugen.

Seks av de åtte fikk innvilget sin søknad fordi den totale evakueringsløsningen er akseptabel. Livbåtene kan låres manuelt og settes på sjøen uten fare ved disse plattformene. I tillegg er det innført andre tiltak som eget standbyfartøy, økt tilgjengelighet for helikopter, utvidet radardekning og planer for nedstengning av produksjon ved dårlig vær.