Styret i Telenor Norge AS har vedtatt å legge ned tre avdelinger samt redusere divisjonen for bedriftsmarkedet med 20 prosent. 188 ansatte fikk mandag formiddag den triste beskjeden om at de mister jobben.
Informasjonssjef i Telenor Norge, Tormod Sandstø, deltok på allmøtet i Steinkjer, hvor 21 ansatte mister jobben.
– Dette er en tung og litt vanskelig dag for de ansatte her på Steinkjer. Mange dyktige, gode kollegaer, som har stått på og gjort en knallgod innsats for Telenor i mange år, har i dag fått beskjed om at kontoret dessverre må legges ned før nyttår, sier han til NRK.
Han forklarer nedleggelsen med store endringer i bransjen og digitaliseringen, som gjør at Telenor må omstille seg.
– Uforståelig
Ifølge EL og IT Forbundet i Telenor Norge skal bedriften i Stavanger erstatte 84 medarbeidere i kundeservice med midlertidighet andre steder i landet.
– Det er for EL og IT Forbundet helt uforståelig at man velger å gjøre 84 medarbeidere i Stavanger arbeidsløse i en tid hvor muligheten for å finne seg nytt arbeid i regionen er begrenset, skriver fagforeningen i en pressemelding.
I Førde mister kundeserviceavdelingen 23 medarbeidere. Arbeidet skal flyttes til Telenors avdeling i Rørvik i Nord-Trøndelag.
– Det er i hovedsak godt voksne ansatte med lang ansiennitet som blir satt på overtallighetsliste. I samfunnsdebatten kommer det fram at det bør legges til rette for at folk skal stå lengre i jobb. Telenor følger ikke denne personalpolitikken, heller det motsatte, sier Rønning i Negotia i en pressemelding.
Får tilbud om sluttpakker og omstillingshjelp
21 ansatte mister jobben i Steinkjer, når avdelingskontoret der legges ned. De ansatte der får tilbud om sluttpakker etter ansiennitet.
– Vi synes det er viktig at de ansatte nå får tenkt over nøye det som ble sagt i dag og se litt fremover. De får tilbud om samtaler med våre folk som kan hjelpe dem videre i omstilling, sier Telenors informasjonssjef til NRK.
– Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, i en pressemelding.
Reguleringen av arbeidet med å modernisere kobbernettet har blitt endret, noe som påvirker situasjonen i Steinkjer. Telenor skriver at de har blitt pålagt tre års varslingsfrist av planlagt modernisering av bredbåndsnettet som har redusert arbeidsmengden betydelig.
– At Telenor ikke avventer resultatet av anken på Nkoms pålegg om 36 måneders varsling for deler av denne utbyggingen gir ikke mening. Her benytter man en anledning til å kvitte seg med ansatte for å kunne legge skylden over på myndighetene, skriver EL og IT Forbundet.
Skal kutte kostnader
Tidligere i år reduserte Telenor Norge AS antall ansatte i divisjon Business betydelig. Nå skal det kuttes ytterligere 60 ansatte.
Det blir færre ansatte i nesten alle avdelinger. Reduksjonen begrunnes med behov for kostnadskutt - ikke færre arbeidsoppgaver, skriver EL og IT Forbundet i Telenor Norge i en pressemelding.
Telenor Norge AS gikk med et overskudd på 7 milliarder i 2015.