Hopp til innhold

– Det kunne fort blitt dramatisk

Lastebåten Fosenbulk var bare noen hundre meter fra skjærene da ankeret fikk feste. – Det kunne fort blitt kritisk, sier fartøysjefen på redningshelikopteret.

Kystvakta sleper Fosenbulk

Her sleper KV Harstad den havarerte båten. Kystvakta melder at det var krevende vær og høy sjø under redningsaksjonen.

Foto: Kystvakta

Fartøysjef Morten Holm i 330-skvadronen

Fartøysjef Morten Holm sier det kun var snakk om minutter før lasteskipet gikk på grunn utenfor Flatanger.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK

Lasteskipet «Fosenbulk» fikk i morgentimene i dag motorhavari og begynte å drive i sjøen utenfor kysten på Flatanger. I stiv kuling og 7-8 meter høye bølger drev båten ukontrollert inn mot flere skjær i området.

– Det var relativt dramatisk da vi kom til området. Båten hadde akkurat fått lagt anker og stoppet å drive, sier fartøysjef Morten Holm i 330-skvadronen.

Bilder fra Seaking-helikopteret som reddet sjømenn i havsnød untenfor Flatanger.

Her står mannskapet i overlevelsesdraktene klare til å heises opp i redningshelikopteret.

Heist opp i helikopter

Redningsskøyta «Harald V» var allerede på plass da redningshelikopteret kom. Men på grunn av den grove sjøen var det ingenting de kunne bidra med.

– Når det er så høye bølger kommer vi oss ikke bort til båten for å få festa slepetau, sier kaptein på Harald V, Tor Helge Waagø.

Lasteskipet hadde et mannskap på fire personer.

– Vi bestemte oss for at det kun var nødvendig med to personer om bord i båten. Dermed heiste vi opp to av mannskapet med en gang, sier Holm.

Mens de to gjenværende i skipet gjorde det de kunne for å forhindre «Fosenbulk» fra å drive på land, overvåket redningshelikopteret situasjonen fra lufta.

Etter en time begynte Sea King-helikopteret å få lite drivstoff. Dermed måtte også de to siste om bord i båten evakueres.

– Dette er det vi trener på daglig. Men det er fortsatt utfordrende når du skal manøvrere et helikopter synkront med en båt som ligger i 7-8 meter høye bølger.

Overlevelsesdrakter på

Det krever presisjon for at man ikke skal skade redningsmannen som vi firte om bord i båten, sier Holm.

Da alle fire var kommet trygt opp i helikopteret satte de kursen tilbake til Ørlandet hovedflystasjon. Alle fire var i god behold.

– Det var fryktelig nære på at båten havarerte på skjæra. Mannskapet hadde overlevelsesdraktene på seg, så de hadde klart seg i sjøen. Men det hadde blitt vanskelig å få de opp uten helikopter på grunn av den høye sjøen, sier Holm.

Her kan du se ruta til Fosenbulk etter at den fikk problemer.

Her kan du se ruta til Fosenbulk etter at den fikk problemer.

Foto: MarineTraffic.com