To omkom i Snåsa: Slik var dekkene til vogntoget som forårsaket ulykken

– Etter mitt syn er dette dekket å betrakte som et godt sommerdekk, mener mangeårig kontrollør i Statens vegvesen. SV krever nå strengere regelverk for å stoppe for dårlig skodde vogntog.

Dårlige vinterdekk.

DÅRLIGE DEKK: Dette er ett av dekkene på vogntoget som kom over i feil kjørefelt i Snåsa 2. februar. Dårlige dekk kan ha vært en medvirkende årsak til ulykka som krevde to liv.

Foto: Roger Skaalsvik

Pensjonert overingeniør Dag Rykkje er krystallklar: Dekkene på vogntoget som forårsaket dødsulykken på E6 i Snåsa holder ikke mål på norske vinterveger.

Rykkje har jobbet som kontrollør i Statens vegvesen i mange år, og har lang erfaring også som tungbilsjåfør.

Dag Rykkje

Dag Rykkje er kritisk til at norske veimyndigheter har få sanksjonsmuligheter mot vogntog med for dårlige dekk.

Foto: Privat

– Ikke egnet for vinterføre

NRK har vært i kontakt med Roger Skaalsvik som tok bildene. Han bekrefter at dette er dekkene til det utenlandske vogntoget.

Dag Rykkje er kritisk til kvaliteten på dekkene.

– Forhjulet på trekkvogna er riktig merket, men absolutt ikke egnet for vinterføre. Etter mitt syn er dette dekket å betrakte som et godt sommerdekk, mener Dag Rykkje.

Ifølge kvinnen som satt på det norske vogntoget, kom det utenlandske vogntoget over i feil kjørefelt. Begge sjåførene døde i frontkollisjonen.

– Dekket på tilhengeren er merket med M+S, men er å betegne som sommerdekk med hardt rullemønster som gir mange kilometer. Dekket er ikke egnet for vinterføre. Dekket på drivhjulet er d så slitt at det gir dårlig veggrep på snø og isdekket veg, sier den pensjonert overingeniøren til NRK.

Ulykkesstedet hvor to lastebiler kolliderte ved Hammer i Snåsa

TOK FYR: De to sjåførene omkom da to vogntog kolliderte på E6 i Snåsa 2. februar. Det ene vogntoget tok fyr etter kollisjonen.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

– Utenlandske drapsmaskiner

– Hvor lenge skal utenlandske drapsmaskiner få lov å ferdes fritt på norske veger? spør Rykkje. Han mener det er altfor mange utenlandske vogntog som kjører rundt på vinterdekk som ikke egner seg for norske forhold.

– Dekkene er laget for å kjøre langt med, og har ikke gode nok veggrep på norske vinterveger, mener han.

Dag Rykkje viser til at 80 prosent av vogntogene som berges på riksveg 7 over Hardangervidda og E134 over Haukeli, er utenlandske, ifølge opplysninger fra bilbergere i området.

– I tillegg er vogntogene ofte utstyrt med tørre svingskiver, og trekkvogner som ikke er egnet for norsk vinterføre. Det er også ofte sjåfører med lite kunnskap og erfaring med kjøring på norske vinterveger. Til sammen mener jeg dette utgjør en stor trussel mot trafikksikkerheten for alle andre trafikanter, sier Rykkje.

Dårlig vinterdekk

DÅRLIG VEGGREP: Overingeniør Dag Rykkje mener mange utenlandske vogntog har vinterdekk med for dårlig veggrep.

Foto: Roger Skaalsvik

Tar saken til Stortinget

Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) vil ta opp saken med samferdselsminister Knut Arild Hareide i Stortinget.

– Nå må han ta tak i det jeg mener er vill vest-tilstander på norske veger. Det er sjokkerende at vi har så dårlige krav til merking av dekkene at de ikke holder mål på norske vinterveger, mener Nævra.

Han krever strengere regelverk for å stoppe disse vogntogene.

– Det er håpløst at norske kontrollører ikke kan ilegge gebyrer og ha mulighet til å stanse kjøretøy som er riktig merket, men fortsatt farlige på norske veger. Det er like uholdbart at de gebyrene som blir ilagt ikke skal betales umiddelbart på stedet, men blir sendt til transportselskapet, sier Nævra.

Han viser til at flere land krever kontant betaling med kort under slike forhold.

– Dette er tatt opp med flere statsråder, men lite blir gjort. Nå må vi få et regelverk som gjør det enklere å stoppe vogntog med for dårlige dekk, sier SV-politikeren til NRK.

Arne Nævra, transportpolitisk talsperson i SV

SVs Arne Nævra ber samferdselsministeren ta tak i regelverket som tillater lastebiler å kjøre rundt med slitte dekk.

Foto: Johan Sættem

Saken blir henlagt

Politiets etterforskningsleder, Leif Gundersen, sier de er ferdig med avhørene av vitner i saken.

– Vi venter på noen rapporter fra Statens vegvesen, men ellers betrakter vi oss som ferdig med etterforskningen. I og med at begge sjåførene omkom, kan ingen straffes. Saken vil derfor bli henlagt, sier Gundersen til NRK.

Statens Havarikommisjon for transport har startet en formell havariundersøkelse av ulykken. Det opplyser avdelingssjef Rolf Mellum til Trønder-Avisa.

Dårlig vinterdekk

UEGNET: Dette vinterdekket kan være uegnet for norske vinterveger, mener Dag Rykkje.

Foto: Roger Skaalsvik