Stoltenberg-regjeringa foreslår i 2014-statsbudsjettet å bevilge 10 milliarder kroner til nye jernbane-investeringer neste år.
Flere tog
Neste år setter regjeringa av penger i statsbudsjettet til dobbeltspor på Trønderbanen mellom Hell og Værnes, i sitt forslag til statsbudsjett.
Det betyr at arbeidet med dobbeltspor kan komme i gang, dersom dette blir vedtatt i Stortinget. Dobbeltspor vil bedre kapasieteten på strekningen slik at det kan kjøre flere tog.
I mars i år la Jernbaneverket fram forslag om dobbeltspor på hele strekningen fra Trondheim til Stjørdal.
Tidligere i år ble det kjent at Stoltenberg-regjeringa vil sette av 3,9 milliarder kroner i den neste planperioden fra 2014-2023 for å modernisere Trønderbanen og Meråkerbanen. Dette inkluderte fullføring av dobbeltsporet Hell-Værnes på Trønderbanen, tiltak på stasjonene og elektrifisering av de to banene.
I lekkasjene fra statsbudsjettet for neste år går det ikke fram om det er satt av penger til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.
Mer til jernbane
Statsbudsjettet for 2014 skal legges fram mandag neste uke.
Stoltenberg-regjeringa vil da foreslå investeringer i ny jernbane neste år som vil være 63 prosent høyere enn i årets budsjett, skriver Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Samlet sett foreslår regjeringa å bruke nærmere 19 milliarder kroner mer til jernbaneformål neste år, sammenlignet med nivået for i år.
Det utgjør en økning på 30 prosent. De 10 milliarder kronene som skal brukes til nye investeringer, skal blant annet fordeles på åtte prosjekter.
Vil ha mange nye dobbeltspor
Det blir neste år oppstart av prosjektet for Vossebanen mellom Bergen og Arna, og det blir igangsatt bygging av nytt dobbeltspor mellom Hell og Værnes.
Arbeidet med å bygge tunnel på Follobanen skal starte neste år, og det skal
bygges 22 kilometer med nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo.
Regjeringa vil dessuten videreføre arbeidet med bygging av det 23 kilometer lange dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn.
Regjeringa vil videreføre arbeidene med det 14 kilometer lange dobbeltsporet på hver side av Holmestrand, og videreføre arbeidene med det 17 år lange dobbeltsporet som inngår i fellesprosjektet for E6 og Dovrebanen.
Dessuten skal arbeidet med nytt signal og sikringsanlegg, samt fjernstyring av
Østfoldbanens østre linje, videreføres.
Det åttende prosjektet går ut på bedre tilrettelegging av infrastrukturtiltak, blant annet bedre strømforsyning, for å gi bedre togtilbud på Østlandet.
NTB/NRK