Hopp til innhold

Politikerne diskuterte kollektivtransport i nye Trøndelag

For første gang møttes politikere i Nord- og Sør-Trøndelag for å diskutere hvordan oppgaver nå skal løses i fellesskap. Kollektivtransport ble en av de tunge sakene.

Møte i arbeidsutvalget for fellesnemnda til Nord- og Sør-Trøndelag fylkesting
Foto: Solvår Flatås / NRK

Tirsdag er det første ordinære møtet i arbeidsutvalget for fellesnemnda til Nord- og Sør-Trøndelag fylkesting. Utvalget består av 15 politikere som forbereder og innstiller før fylkesnemndas møte 6. oktober.

På dagens møte i Steinkjer sier politikerne at de vil møtes kanskje så ofte som hver uke fremover. De ønsker at alle felles trøndelagssaker skal inn i dette nye arbeidsutvalget.

En viktig sak på lista er hvordan kollektivtransporten i det sammenslåtte Trøndelag skal organiseres.

– Dette blir den første prøven på hvordan man skal utforme politikk for dette området. Vi har jo valgt ulike løsninger i nord og sør, sier Ole Tronstad, prosjektleder for sammenslåing av trøndelagsfylkene inntil en ny fylkesrådmann er på plass.

AtB får legge frem sin strategi

Antall reisende med buss i 2014 var 3,8 millioner i Nord-Trøndelag og 29,3 millioner i Sør-Trøndelag.

I Nord-Trøndelag er det fylkeskommunen selv som administrerer kollektivtrafikken, mens politikerne i sør har overlatt dette til det selskapet AtB. Kollektivselskapet er i dag eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune, men fra 2018 er den sammenslåtte fylkeskommunen ny eier.

Per Axel Koch

– Vi håper vår kompetanse kan brukes også i det nye fylket, sier Per Axel Koch i AtB.

Foto: Solvår Flatås / NRK

– Vi ønsker å bidra til en felles strategi for kollektivtransport i det nye Trøndelag, sier styreleder i AtB, Per Axel Koch, som synes det er naturlig at selskapet får en rolle i hele Trøndelag.

– AtB får legge frem en sak for prosjektet. I tillegg lager vi en egen utredning. Saken skal konkluderes i april 2017, sier Ole Tronstad.

Under tirsdagens møte stilte flere spørsmålstegn ved at det bare er AtB som er invitert inn i strategiprosessen. Pål Sæther Eiden fra Høyre bemerket også at de burde begynt med å avdekke behovene før de legger strategien.

– Det må behandles politisk først.

LES: AtB har ryddet opp i økonomien

Mange ulike hensyn å ta

I Trondheim har AtB-modellen ført til at flere tar bussen - veksten har vært på hele 60 prosent fra 2008 til 2015 - mens mange i distriktene har vært misfornøyde med tilbudet.

Politikerne som nå skal utforme en ny kollektivpolitikk må ta hensyn til både Trondheims behov, de mange båt- og ferjerutene i nord og ikke minst skoleskyssen.

– Utenom Trondheim er Nord- og Sør-Trøndelag like når det gjelder kollektivreiser, sier Per Axel Koch.

Fylkesdirektør for økonomi og interne støttetjenester i Sør-Trøndelag, Knut Aspås, sier at noen av utfordringene er behovet for felles takster og like regler for rabatter og skoleskyss.

– Det blir også viktig å avklare en felles håndtering av ferjene, sier Aspås.

Mangler kunnskap om Nord-Trøndelag

Senterpartiets Tomas Iver Hallem lurte om AtB har oversikt over hvilke kollektivbehov folk utenom Trondheim har.

– Vi har ikke i dag like mye kunnskap om Nord-Trøndelag som vi har om Sør-Trøndelag, måtte Koch fra AtB innrømme.

Tommy Reinås fra Miljøpartiet De Grønne henviste til at AtB har gått inn flere 10-årskontrakter, og ville vite fordelingen av type drivstoff på bussene.

– Alle bussene i Trondheim vil være fossilfrie fra 2019 og vi vil ha flere hel-elektriske linjer, svarte AtB-direktør Janne Sollie.

Atb vurderer rutetilbudet

Kollektivselskapet AtB gjør det bra i Trondheim. Men vil de kunne ta ansvar for hele nye Trøndelag?

Foto: Stein Roar Leite / NRK