Hopp til innhold

Dette er fremtidens ingeniører

Ronja Bangsund (13) har et mål om å bli ingeniør. På Energy Camp får hun hjelp av noen av verdens beste naturfaglærere til å forbedre sine kunnskaper.

Ronja Bangsund (Trondheim) og Tara Scepanovic (Montenegro)

Ronja Bangsund fra Trondheim og Tara Scepanovic fra Montenegro tester en solcellebåt på Energy Camp.

Foto: Jan Carsten Gjerløw

Denne uken arrangeres Energy Camp i Nes i Akershus. 60 ambisiøse ungdommer får praktisk undervisning i realfag og forbedrede engelskkunnskaper med på kjøpet.

– Vi har blant annet laget vann- og vindmøller, og vi har lært mye om energi, forteller Ronja Bangsund (13) fra Trondheim.

– Spennende og morsomt

Ben Oswald

En av de canadiske lærerne, Ben Oswald, i aksjon med Science Magic for deltakerne på kveldstid.

Foto: Scott Onuczko

Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw sier hensikten med Energy Camp er å lære bort naturfag på en spennende og morsom måte, og motivere flere ungdommer til å studere realfag.

Campen har hentet inn lærerkrefter fra provinsen Alberta i Canada, som scorer høyt på naturfag i Pisa-undersøkelsen. Undervisningen foregår derfor på engelsk.

– Vi henter inn noen av verdens beste naturfaglærere. Læremetodene vi bruker på Energy Camp har fokus på praktiske øvelser, og legger til rette for at elevene skal forsøke å finne løsninger selv, sier Gjerløw.

LES: Stor mangel på ingeniører

Møter andre med samme interesser

Ungdommene har blant annet laget solcellebåter, og Gjerløw sier det er viktig å få ungdom interessert i naturfag.

– Det er viktig for å løse utfordringene i samfunnet vårt. Vi må stadig utvikle ny teknologi, og vi trenger gode ingeniører.

Ronja Bangsund har lyst til å studere ved NTNU for å bli ingeniør.

– Jeg hadde lyst til å delta fordi jeg vil bli bedre i engelsk og naturfag, og undervisningen er mer praktisk enn den vi har på skolen, sier hun.

– Det er også morsomt å møte andre mennesker med samme interesser her.

LES: Modellbåter skal lokke ingeniørspirer