Hopp til innhold

Dette er fremtidens hybridlokomotiv

Lokomotivet som kan gå på vanlig elektrisitet, batteri eller diesel blir det første av sitt slag i Skandinavia.

El-tog

Det nye lokomotivet skal settes i drift så raskt som mulig.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Det er i utgangspunktet et ordinært elektrisk lokomotiv, men har både batteri og dieselmotor i tillegg, sier administrerende direktør i Cargolink Karl Ivar Nilsen.

Karl Ivar Nilsen

Lederen av Transport og Kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Linda Helleland og Karl Ivar Nilsen fra Cargolink.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Når man kommer inn på en terminal, så finnes det ikke strøm. Da må toget tas over av skiftelokomotiver. I stedet for å bruke masse penger på disse skiftelokomotivene bruker man de nye lokomotivene på batteri eller dieselmotoren, forteller Nilsen.

Dette gjør at lokomotivene kan brukes på hele strekninger og vil redusere behovet for egne lokomotiver på terminalene, og kan bety at terminaler som i dag ikke er lønnsomme kan opprettholdes.

På terminalene kan lokomotivene også radiostyres ved sammenkoblig av tog.

Først i Skandinavia

Selskapet som produserer lokomotivet jobber for å få det godkjent for bruk i Norge og håper å ta det i bruk i løpet av året.

– De blir det første av sitt slag i Skandinavia, forteller Nilsen.

I følge Lederen av Transport og Kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Linda Helleland vil de nye lokomotiven ha mye å si for fremtiden.

– Jeg tror de nye lokomotivene vil få stor betydning for fremtiden og jeg håper virkelig de blir godkjent. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å heie på slike initiativ, sier Helleland.

NRK ble med på test av det nye hybridlokomotivet

Har helt ny teknologi

Lokomotivet ble introdusert på markedet i 2011. Og er i følge Nilsen det mest moderne lokomotivet i verden.

– Det har større fleksibilitet og helt ny teknologi med både elektrisitet, batteri og dieselmotor, sier Nilsen.

Togene er allerede i bruk i Sveits og Tyskland.

Nilsen vil ikke si noe om hvor mye det nye lokomotivet koster, men forteller at det handler om å få brukt de mest mulig i løpet av et døgn.

– Lokomotiver er veldig dyre. Nøkkelen er å bruke dem best mulig, flest timer i døgnet, sier administrerende direktør i Cargolink Karl Ivar Nilsen.