Hopp til innhold

Designer: – Derfor er det vanskelig å lage jeans til damer

Selv har designer Jens Olav Dankertsen kun én jeans i klesskapet.

Jens Olav Dankertsen

Jens Olav Dankertsen hadde designet herrejeans i flere år da han ble moden for å lage jeans også til det motsatte kjønn. - Det har ikke vært lett, sier designeren. Her i fabrikken i Olav Tryggvasons gate i Trondheim.

Foto: Kirsti Kringstad

Skandinavias eneste jeans-fabrikk ligger midt i Trondheim sentrum. Livid Jeans ble født fordi Jens Olav Dankertsen (28) følte at noe manglet i klesmarkedet: Solide bukser som blir produsert på en bærekraftig måte.

– Jeans handler om kvalitet, godt håndverk og gode materialer. Min forkjærlighet for jeans ligger i maskineriet og hvordan en konstruerer et kvalitetsplagg, sier Dankertsen til NRK.

Brukte to år

Jens Olav Dankertsen etablerte Livid Jeans for om lag fem år siden, og lagde primært herrejeans.

Jens Olav Dankertsen

I tillegg til at kvinner har en helt annen kroppsform enn menn, er de veldig bevisst på hvordan den riktige buksa skal se ut. Men det ble damejeans til slutt. Her er én av to modeller.

Foto: Kirsti Kringstad

– Jeg hadde veldig mange damer innom butikken. Det virket som konseptet og butikken appellerte godt til dem, sier Dankertsen.

For to år siden følte han at tiden var inne for å begynne prosessen med å lage jeans for det motsatte kjønn. Og prosessen viste seg å bli alt annet enn lett.

Selvlært

– Et av problemene med damer er at alle har sitt problem med jeans som de vil løse. Det var veldig vanskelig å ta til seg all feedbacken vi fikk. Dessuten er proporsjonene på dem er en helt annen enn på menn. Det har vært utfordrende, særlig for meg som ikke er skolert, sier Dankertsen.

Alt han kan om skredderfaget kan har etter prøving og feiling. Og det er det blitt mye av, for Dankertsen var i lang tid helt alene som skredder. I dag har jeansfabrikken én fast ansatt og én lærling. Totalt 15 industrielle symaskiner står på rekke og rad, og noen av dem ble lagd så tidlig som på 30-tallet. Alle symaskinene gjør ulik jobb.

Etter en rekke prøveeksemplarer og runder med rådgivning fra kvinner, satt Dankertsen igjen med to jeansmodeller for damer.

Bruker bare én jeans

– Skulle vi lage damejeans, skulle vi lage ordentlige jeans og ikke tights som vi finner mye av på markedet. Vi endte med å gå ut fra ei kroppsform, og jobbe mye med høyden på livet, sier designeren, som selv har en eneste jeans i klesskapet.

– Den bruker jeg hver dag til den blir så slitt at den ikke lenger kan brukes, sier Dankertsen.

For én måned siden kom de på markedet, og ifølge selger for Livid Jeans, Frank Jørgensen, har salget gått bedre enn forventet.

Frank Jørgensen

Selger Frank Jørgensen er fornøyd med responsen Livids damejeans har fått.

Foto: Kirsti Kringstad

– Vi ble litt overrasket over hvor bra det faktisk gikk. Vi har solgt 474 damejeans per i dag fra fem ulike butikker rundt i Norge. Vi har vært veldig spent hele veien, og det er deilig å få en sånn respons, sier Jørgensen.