Flere tusen passasjerer ble søndag rammet av full flystans ved Trondheim Lufthavn Værnes. På grunn av tett tåke kunne flyene, fra klokken 16.00 og utover, verken ta av eller lande ved flyplassen i Trøndelag.
Dette førte til kaos ved flere av landets lufthavner.
Selv om et fly kan lande på autopilot, så er det strenge regler ved tett tåke.
Ulike krav til sikt
– Instrumentene i flyet er ikke problemet, men dersom man skal kunne lande i tett tåke så må også bakkeutstyret være godt, og prosedyrene ved ei landing må være på plass dersom nødssituasjoner skulle skje. Ved mindre flyplasser kan bakkeutstyret ikke yte nok, og det er myndighetene som har bestemt hvor grensa går, sier leder i Flysikkerhetskomiteen, Jo Bjørn Skatval til NRK.no.
Han forklarer at det er ulike krav til sikt ved ulike flyplasser. Ved Gardermoen er det for eksempel lavere krav til sikt enn det er på Værnes.
– Man bruker instrumentlandingssystem (ILS). Dette er et system som sender ut signaler som gir luftfartøy presis navigasjonsinformasjon for innflyging til en rullebane for landing. På Gardermoen har dette en høyere nøyaktighetskategori, sier Skatval.
Det mest kritiske tidspunktet skal være landinga og taksinga etter landing.
Flykapteinen bestemmer
For pilotene er tåke bare ei av flere utfordringer som møter dem i hverdagen.
– Tåke er en av de utfordringene vi er trent til å takle. Vi er vant til å håndtere ulike situasjoner, men det er til syvende og sist sikkerheten som er viktigst. Og det er flykapteinen som har det siste ordet. Da må passasjerene regne med dette fra tid til annen, sier nestlederen i Flygerforbundet.
Men det er ikke bare bakkeinstrumentene som spiller en rolle for om man kan lande i tett tåke eller ikke.
– Noen lufthavner har en slik beliggenhet at man rett og slett ikke kan høyne kategorien på innflygingssystemenegjøre. Der det er en del fjell og geografiske utfordringer, så vil tåka alltid forbli et større problem, sier Skatval.