Mens Bergen er i ferd med å
, er tilsvarende planer i Trondheim fortsatt i det blå.I dag inviterte kommunen til et åpent møte, der en ny utredning ble lagt frem.
Mange utfordringer
Prosjektleder Erik Spilsberg i Rambøll fortalte om fordelene og utfordringene de har funnet.
Noen av tingene man tror man kan oppnå er:
- Færre enheter gjennom sentrum, fordi banevognene vil ta flere passasjerer enn sagens busser
- Høyere komfort og forutsigbarhet
- Kortere reisetid fra østre bydeler til sentrum (med tunnel til Valentinlyst)
- Mindre utslipp
Men rapporten peker også på mange ting som taler mot bybane:
- Dyrt å bygge
- Dyrere å drive enn busser
- Lite å spare på reisetid sørover fra sentrum
- Færre stoppesteder kan bety at mange får et dårligere kollektivtilbud
Se hele dokumentet:
– Realistisk
Odd Anders With fra Kristelig Folkeparti er leder i byutviklingskomiteen, og han vil gå videre med planene om bybane.
– Trondheim vokser mye fortere enn byplanleggerne har regnet med, så mulighetene er mye større fremover enn når vi har snakket om dette før, mener han.
– Ikke overbevist
Men Yngve Brox i Høyre lot seg ikke imponere av dagens presentasjon. Han har fortsatt ingen tro på at en bybane i Trondheim er realistisk.
– At Bergen har klart det er ikke noe argument for oss. De har et helt annet trafikkgrunnlag på én linje enn vi hadde hatt på et helt nett. Vi må fortsatt satse på buss, mener han.
Kristian Dahlberg Hauge i Frp er enig.
– Erfaringene viser at det koster mellom 5 og 10 milliarder å få til noe sånt, og det er helt urealistisk.
Hva mener du? Er det realistisk å få til en bybane slik som de får i Bergen? Kjør debatt under bildet!