Hopp til innhold

Dette er de nominerte for årets «Gullbarbie»

Hvem er best på å få ungdom til å føle seg verst? 1. mars skal prisen «Gullbarbien» deles ut for tolvte gang.

Lea Mariero, leder for Press - Redd barna Ungdom.

VIL SKAPE DEBATT: Leder i Press, Lea Mariero, håper på å sette fokus på tematikken.

Foto: Press

– Vårt mål er å øke fokus på hvordan reklamebransjen vi har i dag utnytter barn og unges psykiske helse, for å selv tjene penger, sier Lea Mariero.

Hun er lederen av Press, som er Redd Barnas ungdomsorganisasjon. Hvert år deler de ut Gullbarbien til en reklame- eller medieaktør som får ungdom til å føle seg dårlig.

Hvem som «vinner» prisen blir bestemt gjennom avstemning fra landets barn og unge.

Nå er årets nominerte lagt frem:

OnlyFans

Det mye omdiskuterte nettstedet OnlyFans er årets første nominerte. Nettsiden lar brukere tjene penger ved å dele seksualiserte videoer.

Protein.no

Den svenske nettsiden selger proteintilskudd målrettet for jenter, men får kritikk av Press for å markedsføre materstatning og slankepiller.

Brandy Melville

Klesbutikken Brandy Melville har blitt diskutert på sosiale medier som blant annet TikTok, for å kun ha en størrelse i butikken – en størrelse som heter «one size fits all».

Prisen har skapt endring

Flere kjente butikk-kjeder og bedrifter har tidligere fått tildelt prisen. Etter snart tolv år med utdeling merker Mariero at reklamebransjen har endret seg.

– Det har blitt strengere håndheving av reklamer på nett og vi setter stor pris på at det har blitt innført markering av retusjert reklamering.

Tidligere «vinnere» av prisen er blant annet Sophie Elise AS, undertøysmerket Victoria Secrets og Blogg.no.

Les også Fra ambassadør til versting på to år: – Jeg var ikke noe mer påkledd i 2019

Sophie Elise

Mariero forteller også at tidligere «vinnere» av prisen har gjort tiltak for å forbedre seg, som blant annet å endre størrelser på klærne i butikk og ha et større mangfold i markedsføringen.

Hun mener prisen er viktig for å fremme et realistisk blikk på kropp blant unge.

– Det er mange unge som ikke tenker over idealet man blir presentert i reklamer, fordi det er noe vi har vokst opp med. Vi ønsker å skape en dialog og et fokus på tematikken, sier Mariero.

NRK har bedt om en kommentar fra alle de nominerte til årets Gullbarbie, men har foreløpig ikke fått noen svar.

Les også Unge blir «kjendiser» over natten: – Kan ha negative konsekvenser

TikTokerne Ronja Vestlund Bysveen og Emilie Lein.