NRK Meny
Normal

Dataproblemer for flere drosjesentraler

Datasystemet til flere av landets drosjeselskaper var nede i ettermiddag. Fortsatt sliter mange med å få bestilt seg bil.

Drosje illustrasjon 1 Taxi Trøndertaxi

Det var store problemer med å bestille drosje hos flere norske selskaper tirsdag ettermiddag.

Foto: Magnar Brandseth / NRK

– Det har bygd seg opp med bestillinger som vi ikke har fått satt ut. I tillegg er det kø på sentralbordet av folk som har bestilt biler eller som ønsker å bestille, sier driftssjef Anders Mauring i Trønder-Taxi.

Systemet som håndterer kommunikasjonen fra sentralen til bilene har vært nede. Dermed fikk ikke sentralbordene gitt beskjed til sjåførene om hvem som har bestilt drosje,

– Det er dessverre lang ventetid for å få bil nå. Både til de som har bestilt og de ønsker bil, sier Mauring.

Det spiller ingen rolle om turen er bestilt via app, SMS eller telefon.

Det er Taxus Norge som har ansvaret for datasystemet som flere drosjeselskaper benytter seg av.

– Systemet har vært opp i en halvtimes tid, opplyses det derfra.

Ifølge Mauring driver man nå og jobber febrilsk med å ta igjen etterslepet som nå er i hele landet.

– De får mata inn bare 60 biler i gangen. Så det er et stort etterslep. Ved vårt kundesenter ringer nå operatørene ut til bilene for å gi dem beskjed om bestillinger. Men det tar jo sikkert ti ganger så lang tid enn det gjør via datasystemet, sier Mauring.