Hopp til innhold

Data og lesebrett i barnehagen

Er det bra at barnehagene lar ungene bruke data og lesebrett?

Barn leker med i-pad

Småbarn syns det er gøy å bruke dataverktøy, men er det nyttig og bra for barna?

Foto: Tone Iversen / NRK

Det forskes mye på hvordan barn kan bruke forskjellig datautstyr. Men meningene om nytten og verdien for barna er forskjellige.

– Ikke for de minste

Arnulf Kolstad, professor NTNU

Arnulf Kolstad er professor i sosialpsykologi ved NTNU.

Foto: Tone Iversen / NRK
Mari-Ann Letnes, stipendiat DMMH

Mari-Ann Letnes er doktorgradsstipendiat ved Dronning Mauds Minne.

Foto: Tone Iversen / NRK

Mange mener det bør inn i barnas hverdag så tidlig som mulig, mens andre mener barn ikke skal utfordres med data.

Arnulf Kolstad, professor i sosialpsykologi ved NTNU, mener de minste barna bør holdes unna datautstyr.

– Jeg syns det blir lagt for mye vekt på effektivitet og aktivitet. Det kan være nyttig å oppdra barna til litt dovenskap i den alderen der, sier han.

– De syns det er gøy


Ved Dronning Mauds Minne forskes det på hvordan datamaskiner kan brukes i barnehagen. De digitale verktøyene muliggjør noen prosesser som de ser som veldig aktuelle i arbeid med småbarn.

– Vi vet jo alle hvor stort det er når vi har skapt noe – det gir en utrolig god følelse. Og det er fokuset mitt, ikke de digitale verktøyene, sier Mari-Ann Letnes som er doktorgradsstipendiat ved Dronning Mauds Minne.

Video Data i barnehagen

Skal ungene lære data i barnehagen?

I flere barnehager får barna bruke iPad og Playstation. I forskningsprosjektet går de videre. Barna lager dreiebok ved bruk av data, ei dreiebok som skal bli til film.

Letnes tar utgangspunkt i at barn som vokser opp i dag allerede svært tidlig publiserer på youtube.

– Jeg mener det er svært viktig at de lærer seg å lage gode produkter som de kan publisere, og de syns det er gøy, sier hun.

– Er det en slik verden vil ha?

Professor Arnulf Kolstad mener derimot at fagfolkene ved Dronning Mauds Minne og andre steder bør sette seg sammen og diskutere om det er et slikt samfunn vi vil ha.

– Er det så viktig å gjøre små barn dyktige i bruk av datahjelpemidler, eller er det andre sider ved de små menneskene vi skal prøve å utvikle, det bør vi svare på først, sier han.