Hopp til innhold

Danskene digger Rema 1000

Rema 1000 ble nylig kåret til danskenes dagligvarefavoritt. Nå håper butikk-kjeden å bli best på lavpris i nabolandet.

Rema 1000 på Fauske

Danskene synes Rema 1000 er den beste dagligvarebutikken i landet. Dette ble avslørt i en kåring for to uker siden.

Foto: Bente H. Johansen / NRK

Mette Fossum Beyer

Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, sier de er utrolig stolte over å være best i Danmark.

Foto: Pressebilde

– Danskene er glade for Rema 1000. Vi har ikke satt en dato for det ennå, men Rema 1000 har som ambisjon å bli den største lavpriskjeden i Danmark og i år regner vi med å runde ti milliarder kroner i omsetning uten moms, forteller administrerende direktør Henrik Burkal i Rema 1000 Danmark, til Dagens Næringsliv.

Rema 1000 er nå danskenes foretrukne dagligvarehandel foran Føtex og Danmarks største lavpriskjede Netto, skriver avisen.

Det viser en forbrukerundersøkelse analyseinstituttet YouGov publiserte for to uker siden i samarbeid med avisen Børsen.

20-årsjubileum

Rema 1000 feirer i år tyveårsjubileum i Danmark, og har økt omsetningen sin fra tre til ti milliarder danske kroner det siste tiåret.

Dermed er Rema 1000 nå den tredje største lavpriskjeden målt i omsetning, bak Netto, som er eid av Dansk Supermarked, og Coop Danmarks Fakta-kjede.

– Priskonkurransen er ekstremt hard, og den vil bare bli tøffere. I fjor vokste verdien av dagligvaremarkedet kun med 0,6 prosent, og folk vil ha verdi for pengene sine. Hvis man betaler mer, så krever man også bedre matvarer, forteller Burkal i Rema 1000 Danmark til DN.no.

– Kommer ikke som en overraskelse

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, sier de er veldig stolte av den nye kåringa.

– Vi er veldig glad for dette, men det kommer ikke som en overraskelse. Danskene har lenge vært flinke på en rekke konsepter rundt pris, kvalitet og ansvar, sier Fossum Beyer til NRK.no.

– I tillegg har de vært gode på å redusere matsvinn. Dette har ført til at vi har vunnet en del omdømmepriser.

I august i år stanset også dagligvarekjeden å selge tre varer for prisen av to.

– Det har jo vært litt omdiskutert dette med å selge mat på denne måten, og vi sluttet med konseptet fordi vi ønsker ikke at folk skal kaste så mye mat som det blir gjort i dag, sier kommunikasjonsdirektøren.