– Den siste uka har vi sendt 2000 sjakkspill ut i butikkene, og nå er det helt tomt, sier Beate Nilsen, markedssjef i Egmont Kids Media AS, som er leverandør av sjakkspill til bokhandlere rundt om i landet.
– Vanligvis har vi kontakt med selgerne våre på e-post, men nå ringer de fra hele landet og etterlyser nye sjakkleveranser, så det er tydelig at etterspørselen er stor.
Bokhandlerne tomme for sjakk
Flere bokhandlere nrk.no har vært i kontakt med melder om tomme, eller nesten tomme, sjakklagre.
– Nå er vi helt tomme for sjakkspill, sier Marianne Næss, daglig leder hos Ark bokhandel på kjøpesenteret City Syd i Trondheim.
Den siste uka har hun solgt 30–40 sjakkspill av ulike typer. Alt er utsolgt, både pynteutgaver og de vanlige.
– Det er veldig mange småbarnsfamilier som kommer for å kjøpe sjakk, sier Næss. De gir tydelig uttrykk for at de er inspirert av Magnus Carlsen og sjakk-VM.
Hos Ark Bruns i Trondheim sentrum er nesten hele sjakklageret tømt.
– Vi fikk inn en ny leveranse med glassjakk før helga, men nå er det bare et par esker igjen, sier daglig leder Margrethe Sve.
Hun forteller at de kunne solgt mange flere sjakkspill.
– Jeg har ikke eksakt tall på hvor mange vi har solgt, men det er iallfall over hundre den siste uka, sier Margrethe Sve.
Hvem er det som kjøper sjakk?
– Det er alle mulige folk. Men det er ganske mange relativt unge, folk i tjueåra.
Flere leverandører tomme
Margrethe Sve innrømmer at de ikke hadde forutsett at sjakk-VM skulle føre til en så stor økning i sjakksalget.
– Vi har solgt iallfall tigangen i forhold til før sjakk-VM. Vi jobber intenst med å finne nye leverandører, men det er tomt hos de fleste.
Førstepri å få inn flere sjakkspill
Hos leverandøren Egmont Kids Media AS, jobber de nå for fullt med å få inn flere spill de kan sende ut i butikkene.
– Vi hadde 2000 sjakkspill på lager sist mandag. Det tenkte vi ville holde, siden vi solgte 5000 totalt i hele fjor, sier markedssjef Beate Nilsen.
Men nå er altså hele lageret tømt, og det er foreløpig uvisst om de greier å få inn nye sjakkleveranser før jul.
- Les også: Sjakksøstre vil bli like gode som Magnus Carlsen
- Les også: Magnus Carlsen skaper sjakk-feber
Visker ut generasjonsforskjellene
– Det er mange eldre som kjøper sjakk i gave til barnebarna sine, sier Eva Mentzoni, butikksjef hos Notabene Byhaven i Trondheim.
– Sjakk visker ut generasjonsforskjellene, sier Beate Nilsen i Egmont Kids Media AS.
Hun tror mange besteforeldre setter pris på at de kan møte barnebarna på en arena der de er på samme nivå.
– Besteforeldrene blir ofte litt akterutseilt når Ipadene og smarttelefonene dras fram.
Men også på de moderne brettene er sjakk populært. I Apples App store ligger sjakk øverst på lista både for gratisapper og betalingsapper.
Økende interesse
Interessen for sjakk har vært økende i Norge de siste åra, skal man dømme ut fra salgstallene for sjakkspill.
I 2011 solgte Egmont Kids Media AS 3000 sjakkspill. I 2012 solgte de 5000. Hittil i år har de solgt 6000. og Beate Nilsen tror det er mulig å selge 3000 til.