Hopp til innhold

Braksuksess med D.D.E-musikal

9500 billetter har foreløpig blitt solgt og fem ekstraforestillinger er allerede satt opp etter musikalsuksessen «Vinsjan på kaia».

Jeanette Hoseth som Ronja Hunter

Jeanette Hoseth (t.h) spiller den forsmådde Ronja Hunter, som vender tilbake til hjembygda etter flere år.

Foto: Karin Jegtvik / NRK

– Det er helt utrolig å være med på, sier markedsansvarlig i Verdal teaterlag, Frode Haugmark, til NRK.

Teaterlaget i Verdal har foreløpig hatt 10 forestillinger, alle med fulle hus og de neste 11 er også snart utsolgt. Musikalen som i utgangspunktet skulle gå over 25 forestillinger, er nå forlenget med fem.

– Vi kunne sikkert hatt enda flere, men den 15. februar må vi være ferdig. Synd, men sant, sier Haugmark.

Svik og kjærlighet

Handlinga i musikalen er lagt til baren "Vinsjan på kaia", som også er tittelen på selve forestillinga. Her får vi møte den forsmådde Ronja Hunter som kommer tilbake til hjembygda etter flere år på loffen, storsjarmøren Jannis og Karoline som feirer 30-årsdagen sin i baren denne kvelden. Dette er et teaterstykke om svik, kjærlighet, hjemlengsel, vennskap og vanskelige familieforhold.

Musikken og sangtekster kommer fra DDE og Frode Viken og 45 personer er med på scenen. Totalt engasjerer musikalen over 100 personer.

Tora Dahle Aagård spiller søsteren til hovedpersonen Ronja og går under navnet Marilyn Halvorsen Hunter.

– Man kobler verden litt ut når man skal gjøre seg klar til forestilling, og det må man for å klare å være fokusert. Man er i ei boble, sier Aagård til NRK.

Se hvordan D.D.E reagerer på musikalen (Artikkelen fortsetter under):

Verdal teaterlag setter opp musikalen "Vinsjan på kaia" som er tufta på D.D.E.s låter.

Verdal teaterlag står bak musikalen "Vinsjan på kaia", som er tufta på D.D.E.s låter.

Oslo, Trondheim og Namsos vil ha

Med et budsjett på 2,3 millioner så er en slik suksess et stort løft for et amatørteaterlag. Haugmark var mannen som kom på ideen om å lage musikalen, og forteller at det virkelig har slått an hos publikum.

– Da vi begynte planlegginga var vi klar på at vi ville at dette skulle være et stykke som folk i salen kunne kose seg med, og det virker det som vi har klart. Det er tydelig at vi har truffet både med fortellingen og musikken, sier han.

Teateret har etter musikalen fått henvendelser fra både Oslo, Trondheim og Namsos om stykket også kan settes opp der.

– Oslo er nok uaktuelt, men det er artig at de har spurt. Trondheim og Namsos kan være aktuelt hvis det passer med timingen, om det er økonomisk forsvarlig og praktisk mulig for dem som er med i stykket, sier Haugmark.