Fremskrittspartiet mener at staten må overta driften av landets bomstasjoner for å redusere driftskostnadene drastisk.
– Vi må redusere antall bompengeselskaper og få inn ett statlig selskap i stedet. Da slipper vi at denne dobbeltbeskatningen går til byråkratene, sier lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Per Sandberg (Frp) i en pressemelding.
For mange medlemmer i styrene, for høye styrehonorar, for høy lønn til daglig leder og brudd på loven om offentlige anskaffelser er blant gjengangerne i kritikken fra Statens vegvesen.
Trafikantene i Norge betalte 8,2 milliarder kroner i bompenger til 47 prosjekter på riks- og fylkesveiene i 2005 og 2006. Av dette gikk 920 millioner kroner, 12 prosent av inntektene, til selve driften av bomselskapene.
Høyest kostnader var det for driften av bomstasjonen på riksvei 9 i Setesdalen med 43,7 prosent til administrasjon, fulgt av Folgefonntunnelen med 40 prosent, skriver Aftenposten.
Statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet sier at Vegdirektoratet må gå i tettere og skarpere dialog med bomselskapene.
Når kostnadene ligger på 40 prosent, er det et signal om at trafikkgrunnlaget kanskje ikke egner seg for bompengefinansiering, mener han.