Hopp til innhold

Blindeinnstilling løser mobilbank-floke

Kunder i Sparebanken, som bruker iPhone, sliter med å få tak i engangskodene til mobilappen. Løsningen er å stille om telefonen for blinde og svaksynte.

Mobilbank Iphone

Det er iphone-brukere som sliter med å få logga seg inn i nettbanken via mobilen på grunn av ei ny oppdatering.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Hans Tronstad, informasjonssjef Sparebank1

Hans Tronstad, informasjonssjef Sparebank1, beklager bryderiet for dem det måtte gjelde.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Ifølge kundeservice hos Sparebank 1, er det flere som sliter med å få lastet ned engangskodene til nettbanken.

Problemene kommer som en følge av en ny oppdatering på iPhone.

Men løsningen skal være enkel.

– Du går inn på innstillingene på telefonen din og finner fanen for engangskode. Deretter slår du på der det står for blinde og svaksynte, og da skal det fungere, sier Hans Tronstad, som er pressekontakt i Sparebank 1 SMN.

Venter på godkjenning

Hvorfor det fungerer når denne innstillingen er slått på, er mer usikkert.

– Det virker jo ikke spesielt logisk, men når denne innstillingen er slått på, så fungerer teknikken, sier Tronstad.

Han sier de nå venter på godkjenning fra Apple for å få en oppdatert versjon av appen i gang.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre appen. Det skal ikke være slik at hver gang en oppdatering kommer, så får vi problemer.

Stor økning

Nær halvparten av landets befolkning med mobil, hadde i fjor lastet ned mobilbankapp fra en eller flere banker.

I 2014 brukte 3,5 millioner nordmenn nettbank og 1,6 millioner mobilbank. Dette var en økning fra 19 til 39 prosent siden 2012.