I går skrev kunstkritiker Stig Andersen en kronikk i
der han tar et kraftig oppgjør med Håkon Gullvågs kunst.I kronikken analyserer Andersen kunsten til Gullvåg og levner han minimal ære. Han mener kunsten hans er pompøs og at han har vansiret kongeparet i sine portretter.
Vårens utstilling "Hellig Jord" i Trondheim Kunstmuseum skulle være et håndslag til palestinerne i Gaza, men Andersen mener at maleriene vitner om en pyntet empati drevet av fargeglad sentimentalitet.
De ferske portrettene av Arve Tellefsen, mener Andersen ender som et umotivert fargepotpurri.
Andersen understreker at han mener Gullvåg har talent, men at det har blitt gradvis utvannet.
Håkon vs Håkon
Nå får kunstkritiker Stig Andersen støtte av Håkon Bleken. Han mener Gullvåg er et eksepsjonelt talent med en katastrofal utvikling.
– Håkon Gullvåg er i utgangspunktet en ener i sin generasjon. Han har et eksepsjonelt talent. Jeg har to bilder hjemme som er strålende, et portrett av Leif Jacobsen fra Trøndelag teater og ett av meg selv. Det eldste av dem er over 30 år gammelt. Det er lenge siden han laget ting av samme kvalitet, sier Bleken til
.Salongkunstner
Bleken mener bildene i " Hellig Jord" er noe av det verste Gullvåg har prestert.
– Nå skal jeg prøve å ikke si noe som kan øke personkonfliktene mellom oss. Men det må være lov til å diskutere kunst, kunstnere imellom. Og for meg har Gullvågs utvikling vært katastrofal. Å være så virtuos som han er, kan være en svøpe. Når en ikke lenger har noe på hjertet kan en ende opp med ren salongkunst, sier Bleken.
– En del av spillet
Håkon Gullvåg tar ikke kritikken fra Stig Andersen tung. Han mener folk ofte går hardt ut i kunstdebatter og at det er en del av spillet.
– Det er en person med mellomfaglig i kunsthistorie som fratar meg all faglighet i mitt 30 år gamle virke som kunstner. Jeg klarer ikke å forholde meg til dette. Det kan vel ingen forlange av meg, sier Gullvåg til Adresseavisen.
Ikke første gang
Det er ikke første gang Håkon senior kritiserer Håkon junior. I 2005 gikk Bleken hardt ut mot Gullvåg etter at sistnevnte hadde en ustilling i Nidarosdomen.
Gullvågs prosjekt var å fremstille scener fra det gamle og det nye testamentet. Bildene var en kommentar og en replikk til domens glassmalerier.
Håkon Bleken reagerte sterkt på at nasjonalhelligdommen ble brukt til det som ble omtalt som en temporær utsmykning.