21. april parkerte NRK-journalist Ståle Tonning bilen sin i et kommunalt parkeringshus i Trondheim i tre og en halv time. Han betalte med Trondheim Parkerings egen parkeringsapp, SmartPark.
Samme kveld sjekket han tilfeldigvis hvor mye de få timene med parkering hadde kostet. Sjokket var stort da han så hvor mye penger som hadde gått ut av kontoen.
– Parkeringsappen hadde beregnet at jeg skulle betale 37.902,20 kroner. Det er 10.829 kroner per time. Og pengene var trukket fra min bankkonto, sier Ståle Tonning.
– Det gjorde meg rimelig forbanna, fortsetter Tonning.
Dette skjedde på en lørdag. Ingen i Trondheim Parkering kunne hjelpe han før mandagen etter.
– Først etter tre dager fikk jeg igjen pengene.
Beregnet parkering i 161 dager
Smart Park-appen viste at Ståle Tonning skulle ha stått parkert i samme parkeringshus siden 11. november. Den skyhøye parkeringsavgiften skulle dekke 161 dager, tre timer og 13 minutter.
– Han har antakelig parkert der i november, og så har han ikke blitt registrert da han kjørte ut igjen.
Det sier salgs- og markedssjef Laila Iren Solheim i Trondheim Parkering, som sier de nylig ble klar over dette problemet. Hun forteller at de har fått lignende henvendelser om det samme problem.
– To personer har tatt kontakt med oss etter å ha blitt trukket store beløp. De har selvfølgelig fått refundert pengene.
Smarte P-hus
Trondheim Parkering har seks såkalt smarte parkeringshus, hvor kunder med app på mobilen kan kjøre rett inn når registreringsnummeret på bilen har blitt gjenkjent av et automatisk gjenkjenningssystem for registreringsnummer (forkortet ANPR).
– Vi tror feilen har oppstått når vi på grunn av en teknisk feil har måtte la utkjøringsbommen stå oppe, sier Laila Iren Solheim.
– Dette gjelder jo svært store beløp. Hvorfor har dere ikke lagt inn en beløpssperre eller en flaggegrense, slik bankene har?
– Vi har en del store firmaer med mellom 50 og 100 biler, og de betaler gjerne store beløp, forklarer Laila Iren Solheim.
Svært uvanlig
Forbrukerombudet har ikke hørt om liknende tilfeller, men mener at digitale betalingsløsninger gjør at folk må være mer påpasselig enn før.
– Dette høres helt forferdelig ut å få et så stort beløp trukket direkte fra konto. Jeg blir jo litt bekymret over at slike feil er mulig, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.
–Det er grenser for hvor mye man må følge med på. Selv om man har godtatt at et selskap kan trekke penger direkte fra din bankkonto, så er dette en feil som parkeringsselskapet er nødt til å ordne opp i.
Har endret rutinene etter kjempesum
Ståle Tonnings gigantregning har ført til at Trondheim Parkering har endret sine rutiner.
– Nå skanner vi skiltene på alle bilene som faktisk står i parkeringshuset. Det skjer hver fredag, sier Laila Iren Solheim i Trondheim Parkering.
– Jeg har lært at jeg ikke skal ha så store beløp stående på en konto som jeg har gitt andre anledning til å forsyne seg fra, sier Ståle Tonning.