NRK Meny
Normal

Bjørn Erling mistet hjulet på E6: – Det kunne gått skikkelig ille

Da hjulet til Bjørn Erling Svange falt av i fart, var det eneste han tenkte at det ikke måtte treffe noen andre. Men hjulet smalt rett i bilen til Benny Wikdahl.

Bjørn Erling mistet hjulet i fart

SKREMMENDE OPPLEVELSE: Skjermen er trykt inn, bremseskivene er ødelagt og mutrene er knekt i to, på bilen til Bjørn Erling Svange.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Hvert år mister flere hundre bilister hjulet på norske veier.

– Hjulet forsvant nedover bakken i veldig stor fart, det eneste jeg tenkte da var at det ikke måtte treffe noen andre.

Bjørn Erling Svange (60) står og ser på en bil med tre hjul. Bilen hans fra 1996 står på verksted. På venstre side er det tydelige skader etter ulykka som skjedde søndag ettermiddag i Okstadbakken, en lang bakke på E6 utenfor Trondheim.

– Det er litt vemodig å se det igjen nå, det er ikke artig, sier Svange.

Han var på vei hjem etter å ha levert fra seg en tilhenger han hadde lånt tidligere på dagen. Han lå i 80 km/t på E6 da han plutselig hørte illevarslende lyder fra bilen.

– Jeg hører det banke og rumle og tror det kommer fra motoren. For å sjekke hva som er galt bremser jeg opp og setter på nødblinken. Da jeg er nede i 40–50 km/t hører jeg et smell og bilen detter ned foran.

– Pappa, pappa, se hjulet!

Bak Bjørn Erling kommer Benny Wikdahl. Sammen med han sitter dattera på 17 år som han skal kjøre til en konferanse:

– Vi var på vei ned bakken i det dattera mi roper; «Pappa, pappa, se hjulet på bilen». Da ser jeg at det venstre forhjulet på bilen foran beveger seg voldsomt, forteller Wikdahl.

Bil truffet av bildekk

BLE TRUFFET: Benny Wikdahl ble truffet av hjulet til Bjørn Erling Svange.

Foto: Benny Wikdahl

Han må bestemme seg for om han skal bremse opp og legge seg bak bilen eller prøve å passere. Han bestemmer seg for det siste. Idet han kommer opp på sida av bilen til Bjørn Erling skjer det.

– Hjulet hopper av og smeller rett inn i sida på bilen vår. Vi hører et lite dunk før det triller videre nedover bakken.

Benny Wikdahl

FIKK TESTA REAKSJONSEVNEN: Benny Wikdahl er glad han bestemte seg for å passere bilen. Hadde han ligget bak kunne det gått verre.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Skader for 10 millioner årlig

Forsikringsselskapene registrerer flere skader i året som henger sammen med hjulskift sommer og vinter. Tall fra Gjensidige forsikring viser at rundt 500 bileiere opplever dette årlig.

– Omfanget er stort. Det kan gå riktig galt hvis du treffer et kjøretøy eller en fotgjenger, for eksempel, sier Jan Fleinsjø, bilteknisk konsulent i Gjensidige forsikring.

Snittskaden ligger på 20.000 kroner, 10 millioner kroner i året. Når hjulet faller av så detter bilen i bakken og ødelegger understellet på bilen.

– Årsaken er ganske opplagt. Dette skjer når folk skal skifte om til sommer- eller vinterdekk, forteller Fleinsjø.

– Folk må lære seg å skifte hjul ordentlig

Han får støtte av Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF:

– Det er relativt mange som opplever å miste ett av hjulene i fart. Det er to topper, i forbindelse med hjulskift på sommeren og vinteren.

I de første to-tre ukene etter at folk har skifta hjul på bilene sine, så rykker NAFs bilbergere ut til flere for å redde dem fra å ha mistet hjul.

Nils Sødal

BER FOLK VÆRE NØYE: Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier folk må lære seg å gjøre hjulskiftet ordentlig.

Foto: Erik Norrud

Den største årsaken er at folk ikke strammer hjulboltene godt nok. Boltene løsner rett og slett under kjøring. I andre tilfeller har folk stramma boltene så hardt at de knekker.

Rådet fra Sødal er enkelt:

– Folk må rett og slett lære seg å gjøre hjulskiftet ordentlig.

Kan være straffbart

UP-sjef Runar Karlsen, forteller at det er straffbart å ikke sørge for at kjøretøyet er i forsvarlig stand:

– Dette utgjør en risiko både for den som kjører og den som eventuelt får hjulet i fronten på bilen. Du kan risikere en kraftig bot om du ikke har festa hjula tilstrekkelig, sier Karlsen.

UP-sjef Runar Karlsen

ADVARER: UP-sjef Runar Karlsen, forteller at du er ansvarlig for at kjøretøyet ditt er i forsvarlig stand til enhver tid.

Foto: KJartan Rørslett / NRK

Han støtter NAF i at dette skjer når folk skal legge om til sommer eller vinterdekk.

– Søk hjelp fra fagfolk som gjør dette til vanlig. Det trengs skikkelig redskap til dette.

Og det viktigste av alt, det kan være skikkelig farlig.

– Kommer du i høy hastighet og mister hjulet, så kan du fort miste kontrollen på kjøretøyet og havne på feil side av veien. I tillegg blir et hjul ganske tungt i fart så det kan bli et kraftig sammenstøt, advarer Karlsen.

Bjørn Erling Svange med hjulet som falt av bilen

BOLTENE KNAKK: To av hjulboltene på høyre fremhjul var knekt i to på bilen til Bjørn Erling Svange.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Skjønner ikke hvordan det kunne skje

Tilbake på verkstedet studerer Bjørn Erling Svange hjulet som falt av bilen hans for en liten uke siden. Han forstår ikke hvordan dette kunne skje.

– Jeg var tidlig ute med å skifte til vinterdekk fordi vi skulle på ferie i tre uker i oktober. Senest en uke før ulykka etterstramma jeg boltene, jeg tror ikke jeg kunne gjort noe annerledes, forteller Svange.

Skadene er tydelige, to av hjulboltene er knekt rett av.

– Bilen er fra 1996, så alt kan jo skje, men jeg vet ikke hva annet jeg kunne gjort. Jeg håper bare at dette er en once in a lifetime opplevelse. Jeg unner ingen å komme borti noe sånt.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.