NRK Meny
Normal

– Bilistene har mistet respekten for elgskiltene

Trygg Trafikk og vilteksperter advarer mot faren for elg i høstmørket, de mener trafikantene bør ta elgskiltene mer på alvor.

Elgskilt på motorveien

Å få en elg på bilpanseret er ingen spøk, i verste fall kan det ende med døden for sjåføren.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Det er nok mange bilister som trenger en påminnelse om viltfaren, sier Thomas Lillehagen, viltforvalter i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Han tror bilistene har mistet respekten for elgskiltene, fordi det er så mange av dem. Derfor ønsker han seg flere blinkende og store fareskilt, i områder der elgen trekker om våren og høsten.

Les også: Monsterelg skal vekke bilister

Har mistet respekten for elgskiltene

Å få en elg på bilpanseret er ingen spøk, i verste fall kan det ende med døden for sjåføren. Senest sist uke døde en mann i 20-årene etter en elgpåkjørsel i Inderøy kommune. Årsaken til ulykken er ikke kjent.

Det siste året har om lag 160 elg måtte bøte med livet i møte med bil. Etter noen år med lavere elgbestand, er bestanden nå på vei oppover, og dermed også påkjørslene.

Viltforvalteren mener elgskiltene er et godt virkemiddel, men at de må brukes på riktig måte.

– Skiltene bør brukes når det faktisk er elg i området, ellers mister bilistene respekten for den type skilting, sier han.

Han tilføyer at det vil kreve ekstra ressurser å drifte denne type tiltak, men at det vil ha god virkning.

I dag er det viltnemndene som anbefaler hvor skiltene skal stå. Fartsgrensen er imidlertid ikke avhengig av viltfaren, men av vegstandard, sideveier og bosetting.

Les også: Melder ikke fra om viltpåkjørsler

700 kilo på panseret

Å se det store gråbrune dyret i veikanten er ikke alltid like lett. Bård morten Johansen i Trygg Trafikk, mener bilens fart kan være forskjellen på liv og død.

– Folk tenker kanskje at det ikke har så mye å si om man kjører i 70 eller 90 når elgen kommer brått på, men det gjør det. Energien i 70 vil være mye mindre enn den er i 90, noe som kan være forskjellen på liv og død, sier han.

En voksen elgokse kan veie minst 700 kilo. Det er mye å få på panseret, eller kanskje inn gjennom frontruten.

– Selv om det er god sikt, så er elgen utstyrt med kamuflasje fra naturens side, selv i dagslys, må jeg medgi at jeg har blitt overrasket, sier han.

Les også: Derfor ender elgen i frontruta di

Elg

De fleste ulykkene skjer i områder der det er satt opp skilt om elgfare

Foto: Sannum, Tore / SCANPIX

Viltganger og lysende skilt

Elgen har sterke instinkter og vil gjennomføre trekkene de skal på, selv om dette betyr å krysse en trafikkert vei, ifølge viltforvalter Lillehagen. Bilistene bør derfor ta elgskiltene mer på alvor, nå i høstmørket.

Han er glad for at det bygges flere viltoverganger, i forbindelse med at det bygges ny E6 fra Melhus til Rennebu.

– Vi har jobbet med å plassere viltgjerder og viltoverganger for å fjerne kollisjoner mellom biler og vilt, sier han til NRK.

Les også: Tredobling i hjortepåkjørsler

Video fra Trøndelag

Se vår "timelapse" av juliværet i Trøndelag
I over 80 år har Hugos tivoli fra Levanger holdt på. I sommer har en 25-åring overtatt som leder i familiebedriften.