Øker en god frokost forbrenningen? Forskere har testet ut den kjente myten

Og svaret de fikk, vil kanskje komme som en overraskelse.

Sunn frokost med frukt og bær.

KONGE ELLER EI? Har det kjente ordtaket noe for seg? «Spis frokost som en konge, lunsj som en adelsmann og middag som en fattigmann»

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Et kjent råd er at man bør starte dagen med en god frokost. Den setter både kroppen og forbrenningen i gang.

Men i senere år har denne påstanden blitt utfordret fra flere hold.

Nå, i en ny studie fra Skottland, har forskere undersøkt hva en stor frokost faktisk kan bidra til.

Og skal vi tro resultatene, vil den ikke hjelpe deg å gå ned i vekt.

– Det er mange myter rundt dette med når og hvordan man bør spise for å påvirke helse og vekt. Dette har i stor grad vært drevet av døgnrytme. Men vi som studerer ernæring har i grunnen lurt på om dette i det hele tatt er mulig.

Det sier forsker og professor Alexandra Johnstone i en pressemelding. Hun kan nå bekrefte at «dagens viktigste måltid» kanskje ikke er like viktig som først antatt.

Er du en frokostspiser?

Frokost eller middag?

I denne studien deltok 30 overvektige, men friske mennesker. Blant dem var 16 menn og 14 kvinner. Noen av deltagerne ble bedt om å gjøre frokosten til det største måltidet i løpet av dagen, mens andre skulle innta en større middag.

Men aller først gjennomførte de ei uke hvor kostholdet og kaloriene var balansert gjennom dagen.

Studien pågikk i til sammen fire uker, og diettene bestod av 30 prosent protein, 35 prosent karbohydrater og 35 prosent fett.

Gjennom hele studien ble deltagernes totale daglige energiforbruk målt ved hjelp av den dobbeltmerkede vannmetoden. Metoden går ut på at deltakerne drikker vann merket med isotoper av hydrogen og oksygen. Dette gjør det mulig å følge med på kaloriforbruket ved å se på at isotopene etter hvert forsvinner.

Hvilken diett påvirket så vekta mest – størst inntak til frokost eller flest kalorier til middag?