Hopp til innhold

Betalte for mye til kommunen i seks år – fikk bare halvparten tilbake

Grong kommune skyldte ekteparet Svarliaunet 22.000 kroner etter at de betalte omtrent dobbelt for renovasjon. Kommunen betalte bare halvparten tilbake.

Roy Svarliaunet

– Vi har alltid stolt på at fakturaene fra det offentlige er korrekte, sier Rot Svarliaunet til NRK. Han og kona Marianne har betalt om lag 22.000 kroner for mye i renovasjonsavgift siden 2009.

Foto: Brage Svarliaunet

Argumentet til Grong kommune er ifølge Marianne og Roy Svarliaunet at deler av kravet er over tre år gammelt – og derfor foreldet.

Fra 2009 til i år har ekteparet fra Harran i Grong betalt to abonnement for renovasjon uten å merke det.

– Det startet da kommunen tilbød oss å oppgradere de gamle avfallsdunkene i blikk til nye avfallsdunker i plast i 2009, altså før plastdunkene ble standard, sier Roy Svarliaunet.

Namdalsavisa omtalte saken først.

Umulig å tyde fakturaene

Ekteparet slo til på tilbudet. I seks år betalte de for tømming av blikkdunkene og nye dunker, selv om de kun hadde sistnevnte.

– Det har vært umulig å tyde hva vi betalte for på fakturaen. Vi har alltid stolt på at fakturaene fra det offentlige er korrekte, sier Svarliaunet.

Det var kommunen som tok kontakt med spørsmål om hvorfor ekteparet hadde to abonnement. De trodde ekteparet hadde utleieleilighet, noe de aldri har hatt.

Dette var tidlig i juli. Siden har ekteparet jobbet for å få pengene sine.

– Vi har bare fått 12.700 kroner. Vi krever å få alt tilbake, sier Svarliaunet.

Forbrukerrådet: – Merkelig

Roger Helde

Roger Helde, regiondirektør i Forbrukerrådet, mener Grong kommune har et moralsk ansvar til å betale pengene de skylder ekteparet Svarliaunet.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen / Forbrukerrådet

– Først gjør kommunen en feil som fører til at innbyggere har uriktige utgifter – deretter bruker de hard jus for å slippe å betale tilbake. Dette er en merkelig måte å bruke loven på. Kommunen bør ikke oppføre seg slik overfor innbyggerne, sier Roger Helde, regiondirektør i Forbrukerrådet Midt-Norge.

Helde sier på generelt grunnlag at ingenting hindrer kommunen i å betale det de skylder. Han stusser over at de bruker foreldelsesargumentet.

– Dersom den som skylder penger ikke har kunnskap om kravet, kan fristen forlenges fra ett til ti år etter den dag da den som har krav på penger fikk eller burde skaffet seg slik kunnskap. Totalt sett kan foreldelsesfristen da bli 13 år.

– Jobber med saken

Teknisk sjef i Grong, Stig Moum, er ordknapp til NRK.

– Vi jobber med saken og vil ikke gi kommentarer foreløpig, sier han.

I juli visste dere at ekteparet har betalt for mye. Hva har tatt så lang tid?

– Jeg tror ikke vi har holdt på så lenge med saken, men jeg kan bekrefte at den er under behandling. Vi håper å få sett på saken denne uka, sier Moum.

– Har dere betalt tilbake 12.700 kroner?

– Vi betalte tilbake for tre år. Nå ser vi på om vi skal betale resten.

Har kommunen gjort feil?

– Det vet vi ikke før saksbehandlingen er ferdig.