Hopp til innhold

Bekymret for lærermangel

Mangel på kvalifiserte lærere og vikarer i grunnskolen skaper bekymring.

Klasserom

Utdanningsforbundet er bekymret for kvaliteten på undervisningen i grunnskolen. Illustrasjon.

Foto: Åserud, Lise, Lise Åserud / SCANPIX

– I distriktene er det vanskelig å få tak i kvalifiserte lærere og vikarer. Det har blitt en merkbar forverring de siste to årene, sier nestleder Unni Hegstad i Utdanningsforbundet i Sør- Trøndelag til NRK.

Hun er bekymret over situasjonen i distriktene, men understreker at også Trondheim sliter med å finne kvalifiserte vikarer i grunnskolen.

– I Trondheim er det ingen problemer å finne kvalifiserte lærere, men vi har fått meldinger om at det er vanskelig å finne kvalifiserte vikarer, sier hun.

– Vil slå ut på søkertall

I Nord-Trøndelag ser man de samme tendensene, og Utdanningsforbundet er redd situasjonen vil forverre seg.

– Det største problemet er at vi ikke får tak i faglærte vikarer i første omgang, og så vil det slå ut på søkertallene på ledige lærerstillinger etter hvert, sier leder Gunn Lisbeth Nordstrøm i Utdanningsforbundet i Nord- Trøndelag til NRK.

Gamle lærere

Nordstrøm er bekymret for den høye gjennomsnittsalderen i skolen.

– Kommunene er nødt til å tenke på rekruttering tidlig, men vi håper de fleste lærene jobber til de er 67 år, slik at vi får overlapping med yngre krefter, samtidig som vi har de eldste med god kompetanse inne, sier hun.

– Foruroligende

Lisbeth Strickert

Fylkesleder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Lisbeth Strickert.

Foto: Karoline P. Årrestad / NRK

Fylkeslederen i Utdanningsforbundet i Sør- Trøndelag opplyser at Norge kommer til å mangle 20 000 lærere om ti år hvis situasjonen ikke bedrer seg.

– Det er foruroligende. Det er vanskelig å få nye lærere. En ny undersøkelse viser at over 80 prosent av lærere under 44 år ser seg om etter noe annet., sier Lisbeth Strickert til NRK.

Ferske lærere har krav på veiledning det første året i ny jobb.

– Her slurves det enormt. Mange nye lærere føler seg utrygge, og forsvinner etter fire, fem år, sier hun.

Frustrerte lærere

Strickert ser mange frustrerte lærere som drukner i papirarbeid.

– De savner kjerneoppgavene til en lærer, nemlig undervise og følge opp elevene. Det har blitt altfor mye administrative oppgaver, mener hun.

Et mål i skolen er at lærerne skal videreutdanne seg i løpet av karrieren.

– Mange kommuner er flinke til å følge opp lærerne sine, men rundt halvparten av kommunene i Sør- Trøndelag har ikke råd til dette, sier Strickert.