Hopp til innhold

Båtsalget til himmels

To godværssomre på rad har gitt mange lyst på egen båt. Enda billigere har båttdrømmen blitt etter at hestekrefter-avgiften på båtmotorer forsvant i fjor. Resultatet er at forhandlerne sliter med å levere nok båter.

Båter i batforretning.

Disse båtene i butikken til Bikerstreet i Trondheim kan du se langt etter. De er allerede solgt.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Etter flere magre år for trønderske båtforhandlere er det klondyke-tilstander nå. Båtsalget er bedre enn noen gang sier forhandlere NRK har snakket med.

Kjell Knutsen, daglig leder på Bikerstreet Trondheim har travle dager på jobben.

– Den gode sommeren i fjor og ett tusen nye båtplasser på Grilstad gjør at mange har fått opp øynene for fritidsbåter.

Slik unngår du båtbrann - Vestfold

Sparer 60.000 kroner på én motor

Brygga båt og fritid i Namsos har holdt på i 17 år, og har aldri noen gang solgt så mange båter i starten av sesongen. Motorer går det også mange av. Store motorer forteller Trond Wågan, daglig leder på Brygga båt og fritid i Namsos.

I vår har vi levert fire utgaver av motorer med 300 hestekrefter. Tidligere har vi bare solgt én slik motor i vår karriere.

Forklaringen er at regjeringen fra i fjor fjernet hestekrefter-avgiften på båtmotorer. Det for store utslag.

For en motor på 300 hestekrefter betyr avgiftsreduksjonen en innsparing på 60.000 kroner, sier Wågan.

Kjell Knutsen på Bikerstreet klargjør en båt.

Kjell Knutsen på Bikerstreet klargjør en båt som allerede er solgt.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Kan ikke levere

Også i Trondheim begynner de å gå tom for enkelte modeller. Kjell Knutsen på Bikerstreet Trondheim sier at for de meste populære modellene det nå for sent for denne sesongen.

– Noen modeller klarer vi ikke å skaffe før produksjonen begynner i september.

I butikken står flere båter utstilt. Noen har motorer på 100 hestekrefter. Noen har 150 hestekrefter. De utstilte båtene er det ikke mulig å kjøpe.

Mesteparten av de båtene du ser her er solgt. Det samme gjelder mange av båtene som er på vei inn.

Forsiktig bransje

Hos importøren av Suzuki-motorer merker de godt den økte etterspørselen etter båter og båtmotorer.

– Vi ligger 30 prosent foran fjoråret, sier markedsansvarlig Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande AS. Selskapet har om lag en fjerdedel av markedet for båtmotorer i Norge.

– Alle i bransjen har de siste årene vært forsiktige med sine innkjøp. Det er en treghet i systemet. Vi klarer ikke å dekke etterspørselen.

En Askeladden C61 BR med en 115 HK Suzuki påhengsmotor.

Mange drømmer om å kunne suse av gårde i en halvplanende båt.

Foto: Stein Harald Jørgensen, Erling Sande AS

– Vi kunne solgt dobbelt så mange motorer

Jørgensen viser til den nye påhengsmotoren på 200 hestekrefter.

– Den selger langt mer enn vi forventet. Vi kunne ha kjøpt inn dobbelt så mange av den.

Erling Sande AS importerer flere båtmerker ved siden av å selge båtmotorer. I år regner de med å selge opp mot 1300 båter. Jørgensen har lagt merke til at folk setter større motorer enn før på de mellomstore båtklassene i prisområdet 400–600 000 kroner.

– Der folk før nøyde seg med 150 hestekrefter setter de nå inn en motor med 200 hestekrefter.