Etter flere magre år for trønderske båtforhandlere er det klondyke-tilstander nå. Båtsalget er bedre enn noen gang sier forhandlere NRK har snakket med.
Kjell Knutsen, daglig leder på Bikerstreet Trondheim har travle dager på jobben.
– Den gode sommeren i fjor og ett tusen nye båtplasser på Grilstad gjør at mange har fått opp øynene for fritidsbåter.
Sparer 60.000 kroner på én motor
Brygga båt og fritid i Namsos har holdt på i 17 år, og har aldri noen gang solgt så mange båter i starten av sesongen. Motorer går det også mange av. Store motorer forteller Trond Wågan, daglig leder på Brygga båt og fritid i Namsos.
I vår har vi levert fire utgaver av motorer med 300 hestekrefter. Tidligere har vi bare solgt én slik motor i vår karriere.
Forklaringen er at regjeringen fra i fjor fjernet hestekrefter-avgiften på båtmotorer. Det for store utslag.
For en motor på 300 hestekrefter betyr avgiftsreduksjonen en innsparing på 60.000 kroner, sier Wågan.
Kan ikke levere
Også i Trondheim begynner de å gå tom for enkelte modeller. Kjell Knutsen på Bikerstreet Trondheim sier at for de meste populære modellene det nå for sent for denne sesongen.
– Noen modeller klarer vi ikke å skaffe før produksjonen begynner i september.
I butikken står flere båter utstilt. Noen har motorer på 100 hestekrefter. Noen har 150 hestekrefter. De utstilte båtene er det ikke mulig å kjøpe.
Mesteparten av de båtene du ser her er solgt. Det samme gjelder mange av båtene som er på vei inn.
Forsiktig bransje
Hos importøren av Suzuki-motorer merker de godt den økte etterspørselen etter båter og båtmotorer.
– Vi ligger 30 prosent foran fjoråret, sier markedsansvarlig Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande AS. Selskapet har om lag en fjerdedel av markedet for båtmotorer i Norge.
– Alle i bransjen har de siste årene vært forsiktige med sine innkjøp. Det er en treghet i systemet. Vi klarer ikke å dekke etterspørselen.
– Vi kunne solgt dobbelt så mange motorer
Jørgensen viser til den nye påhengsmotoren på 200 hestekrefter.
– Den selger langt mer enn vi forventet. Vi kunne ha kjøpt inn dobbelt så mange av den.
Erling Sande AS importerer flere båtmerker ved siden av å selge båtmotorer. I år regner de med å selge opp mot 1300 båter. Jørgensen har lagt merke til at folk setter større motorer enn før på de mellomstore båtklassene i prisområdet 400–600 000 kroner.
– Der folk før nøyde seg med 150 hestekrefter setter de nå inn en motor med 200 hestekrefter.