Tross spekulasjoner om leveringsproblemer og prisøkning på F35-flyene, er direktøren i Kampflyprosjektet, Anders Melheim, trygg på at alt går etter den opprinnelige planen.
– Det har vært utfordringer, mye frem og tilbake og mye skriverier om prisene. Prisen på flyene beveger seg nedover etter hvert som produksjonstakten øker. Derfor ønsker mange nasjoner å vente med å bestille, men alle kan ikke gjøre det, sier Melheim.
Han sier prognosene for hva flyene vil koste har vært stabile i flere år.
Kan ikke gi eksakte tall
– Mange misunner oss den grundigheten som er lagt ned på økonomisiden i dette prosjektet, sier han.
Melheim vedgår at det har vært usikkerhet om prisene, men avviser alle påstander om at innkjøpet av de 52 flyene vil føre til en kostnadssmell.
Han kan imidlertid ikke oppgi nøyaktige tall.
– Den konkrete prisen per fly avhenger av når vi kjøper og hvor mange fly som er produsert. De tidlig produserte flyene blir noe dyrere enn de senere.
USA utsetter sine flykjøp
I februar ble det kjent at USA skyver på bestillingen av nye kampfly. Det kan gjøre de første F-35-flyene dyrere enn forutsatt.
– Dette innebærer bare at prisfallet kommer senere, sa statssekretær i Forsvarsdepartementet, Roger Ingebrigtsen (Ap).
– Investeringskostnadene vil være på nivå med det vi sa i 2011. Stortinget kommer ikke til å få sjokk, sa Ingebrigtsen videre.
Stortingets behandling av langtidsplanen for Forsvaret 14. juni markerte overgangen fra en planleggingsfase til en gjennomføringsfase.
De to første blir treningsfly
Prosjektdirektøren har vært på Ørland i to dager for å sjekke at ting er på stell med hensyn til utbyggingsplanene.
– Mitt oppdrag er ikke bare å kjøpe flyene. Det skal også koordineres og tilrettelegges for innfasingen av dette, sier han.
Norge har allerede bestilt de første flyene. Disse blir imidlertid i USA, hvor de skal brukes som treningsfly for norske piloter.
De første ordinære kampflyene skal etter planen lande på Ørlandet engang i 2017.
– Mer hold i de nye planene
De to første flyene er altså i bestilling. Deretter har Stortinget bestemt at det skal bestilles seks fly per år, til alle de 52 F35-flyene er innkjøpt.
– Jeg var i USA i forrige uke og fikk status på produksjonen. Lockheed Martin og andre partnere forsikrer at tidsplanen er robust, sier Melheim.
– Det er mer hold i denne planen enn det har vært tidligere.