Hopp til innhold

Avdekker store avvik i restaurantbransjen

Svært mange i hotell- og restaurantbransjen jobber ulovlig mye og lenge. Det viser en opptelling etter at Arbeidstilsynet har hatt sin største kontroll noensinne.

Restaurantansatte

Ifølge tilsyn så har serveringsbransjen store utfordringer med å følge regelverket. Arbeidstilsynet avdekker blant annet mangelfulle arbeidskontrakter, mangel på arbeidsplan og lange arbeidstider.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Det aller groveste vi finner er brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Mange som jobber i restaurantbransjen jobber uforsvarlige lange dager. Flere eksempler viser at folk jobber 17–18 timers lange vakter, gjerne flere dager i strekk, og flere søndager på rad, sier nasjonal prosjektleder i Arbeidstilsynet, Trine Hammer til NRK.

I løpet av 2015 sjekket tilsynet nærmere 2000 bedrifter i hotell- og restaurantbransjen. I 8 av 10 tilfeller ble det funnet avvik.

– Ei næring med utfordringer

Trine Hammer

Prosjektleder i Arbeidstilsynet, Trine Hammer, sier de på forhånd visste at dette var en bransje som sliter med å følge regelverket.

Foto: Privat

Vanligvis når Arbeidstilsynet utfører slike aksjoner, så ligger reaksjonsprosenten på 65. I denne næringa finner man så mye som 80 prosent avvik.

– Vi visste før vi startet at dette var en bransje med store utfordringer, så jeg kan ikke si at vi er overrasket, sier Hammer.

Avvikene går blant annet på mangelfulle arbeidsavtaler, brudd på reglene om overtidsbetaling og altfor lange arbeidsdager.

Ikke overrasket

Mesterkokk Bent Stiansen

Mesterkokk Bent Stiansen, er ikke overraska over funnene i bransjen. Han mener bransjen sliter med dårlige ledere.

Foto: Alexander Fredriksen / NRK

Kjendiskokk og daglig leder av Statholdergaarden i Oslo, Bent Stiansen, er langt fra overraska over funnene i bransjen.

– Dessverre så er det altfor mye tull og dårlig lederskap. Dette fører til at folk jobber for mye, og de blir fort sjuke, sier han.

Stiansen tror problemet er sammensatt.

– Det er en bransje som har lange åpningstider hvor det kreves mange hender, og mange synes det er vanskelig å organisere seg. Jeg mener ledelsen må se på organisasjonsplanen. Kanskje må man vurdere åpningstidene og se hvilken kapasitet man har. Slik kan man redusere timer på de ansatte, sier kokken og arbeidsgiveren.

I tillegg er han kritisk til at bransjen har veldig mange unge ledere.

– Det å lede ansatte i en slik situasjon krever disiplin og talent, og det er altfor mange unge ledere som ikke er i stand til å ta det ansvaret. Noen av disse jobber opp mot 300 timer i måneden, og til slutt så går de i betongveggen med et brak, noe som er veldig trist, sier han.

Tøff start med arbeidslivet

«Anne» fra Trondheim startet i sin første jobb, ved siden av studiene, i mars 2014. Hun fikk da jobb som servitør ved en av de mest populære restaurantene i Trønderhovedstaden.

Hun kjenner seg godt igjen i de regelbruddene som Arbeidstilsynet har avdekket.

– Jeg fikk virkelig sjokk da jeg startet i denne jobben. Det første kravet var at vi skulle gå to helger på, og derav ei av. Jeg jobbet 8-timers skift fredag, lørdag og søndag, og pauser var ikke tillatt, sier den tidligere studenten som vil være anonym.

Det fantes ikke noe pauserom av noe slag i denne restauranten. De ansatte måtte ta en bit av nistepakken i forbifarten når anledningen bød seg.

– Jeg spurte en av avdelingslederne etter ei stund, om det virkelig var slik at vi ikke hadde krav på et lite femminutt, men da fikk jeg til svar at slik var det. Deal with it, sier hun til NRK.no.

Sommeren ble enda verre

I tillegg til studier ble jobben for mye for «Anne». Og verre ble det da sommeren kom.

– Da fikk vi beskjed om at alle servitørene måtte finne seg i å jobbe 100 prosent. For meg var jo dette en deltidsjobb, og jeg hadde bruk for å konsentrere meg om studier i tillegg. Men jeg forstod at jobben var borte dersom vi ikke godtok, sier hun.

Trykket i løpet av sommeren var ekstremt høyt, og mange av medarbeiderne sluttet. «Anne» forteller at det stadig dukket opp nye ansikter i det drøye halvåret hun holdt ut.

– Det endte jo med at jeg gruet meg til å gå på jobb. De eneste pausene vi fikk var da vi måtte på do, og det var nesten ikke godtatt en gang. Jeg slutta i september, da var det nok, sier studenten.

Nå jobber hun deltid på Starbucks i Trondheim, og er meget fornøyd med arbeidssituasjonen.

– Her får vi i alle fall de pausene vi har krav på, og her er det bra, sier hun.

Samarbeider med myndighetene

Line Endresen Normann

Line Endresen Normann i Virke, sier de tar avvikene på alvor, og at de samarbeider tett med myndighetene for å få bukt med utfordringene i restaurantnæringa.

Foto: Virke

Arbeidsgiverorganisasjonen Virke er overraska over funnene, og Line Endresen Normann, direktør for norsk reiseliv og kultur, sier de ser alvorlig på saken.

– Dette er en bransje som vi jobber veldig mye med, sammen med bransjen selv og med myndighetene. Vi ser at de har utfordringer, og de avvikene som er avdekket er svært alvorlig. Vi ønsker å øke kunnskapen i bedriftene og hos de ansatte, slik at alle vet hvilke regelverk som gjelder, sier hun.

Prosjektleder Hammer mener det er aller verst for de unge arbeidstakerne.

– Serveringsbransjen kan ofte være ungdommer sitt aller første møte med arbeidslivet, og da er det viktig med forsvarlige arbeidsforhold. Det skal ikke være slik som det er nå, sier Trine Hammer.

Komplisert lovverk

Restauratør Roar Hildonen på To rom og kjøkken

Restauratør Roar Hildonen på To rom og kjøkken i Trondheim, er overrasket over de mange avvikene som er funnet i bransjen. Han mener ledere må bli flinkere til å sette seg inn i lovverket.

Foto: Ole Petter Klepp / NRK

Roar Hildonen er restauratør og daglig leder ved «To rom og kjøkken» i Trondheim. Han synes avvikene er for mange.

– Jeg er overrasket over at det er funnet så mye, men på en annen side så er det jo stor variasjon i alvorlighetsgraden, men det er for mange avvik, sier han.

Han tror lovverket er for stort til at alle som burde har satt seg grundig nok inn i det.

– Det er mange unge gründere som er gira på å starte opp, men man er kanskje ikke bestandig like flink til å sette seg inn i regelverket. Det er et veldig omfattende lovverk innen blant annet arbeidsmiljøloven, og da glipper det noen ganger.

– Etter slike kontroller så blir man nødt til å skjerpe seg, kanskje ta en grundigere utdanning og derfor så tenker jeg at dette er positivt, sier han.

Enig med mesterkokken

Hildonen er enig i Bent Stiansens betraktninger om unge ledere.

– Han har nok rett i det. Det er mange unge mennesker som gjerne vil skape noe eget, og det kan gå litt fort i svingene enkelte ganger.

Hildonen oppfordrer ledere til å finne seg et nettverk hvor de kan få hjelp innad i bransjen.

– Ved å få tilgang til informasjon, så blir man bedre. Og det er mange i bransjen som har god kunnskap, sier han.

Servering

I 2016 går Arbeidstilsynet videre i det massive tilsynet mot serveringsbransjen. De kommer til å være til stede blant annet under høysesongene.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix