AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag, og eies av Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Rekordunderskudd
I 2013 hadde selskapet et rekordunderskudd på 125 millioner kroner. Tidligere styreleder Johan Arnt Vatnan i Atb sa i mars at prisøkning og ruteendringer er nødvendig for å unngå nytt underskudd.
LES OGSÅ: Går mot nytt gigantunderskudd i AtB.
LES OGSÅ: AtB får ny styreleder.
LES OGSÅ:Veien videre for AtB
Når fylkestinget nå overlater ansvaret for å finne en vei ut av uføret til AtB selv, hevder enkelte at politikerne toer sine hender. Det er ikke fylkesordfører Tore O. Sandvik enig i.
– AtB er et aksjeselskap med et styre, og et ansvar for å drive innenfor det budsjettet de har tildelt.
I oppdraget ligger det også et ansvar for å utvikle kollektivtrafikken videre. Så det er ikke å toe sine hender å gi dem det oppdraget, sier Sandvik.
Avhengige av fortsatt vekst
Sandvik sier AtB er avhengige av fortsatt vekst i passasjertall i Trondheim.
– Vi tror kanskje at takst-debatten vi hadde i fjor, med en ganske kraftig økning i prisene, har slått ut på de som ikke kjører buss men kunne tenke seg å gjøre det.
Administrerende direktør Janne Sollie i AtB var tilstede under fylkestingets behandlig av saken, og hun er tilfreds med politikernes beslutning. For AtB ønsker å ha en friere rolle overfor eieren, Sør-Trøndelag fylkeskommune, og dermed også unngå en sterk politisk styring.
– Vi er kanskje på vei til å få det handlingsrommet som gjør det mulig å få til et godt tilbud innenfor budsjettrammene. Jeg håper vi kan vise oss tilliten verdig, sier Sollie.
Nye innsparinger
Hun sier AtB allerede er i gang med å se hvordan de kan få til en ny innsparing.
– Det begynte i sommer, og før skolestart kommer det ytterligere innsparinger både på båt og buss.
Sollie sier de må se på både antall ruter, avganger, og prisen på billettene.
– Vi må se om vi får til en god miks mellom de virkemidlene. Fram til nå har vi bare innskrenket rutetilbudet. Men når vi sammenligner oss med andre deler av landet er det veldig billig å kjøre med buss i Sør-Trøndelag, særlig i Trondheim.
– Jeg tror ikke en moderat prisøkning vil påvirke særlig de som reiser i dag.
Prisene gikk jo opp litt i januar, men jeg tror ikke folk har merka det noe særlig, sier hun.
Sollie etterlyser flere virkemidler for å få folk over på buss
– De virkemidlene som skal få folk til å slutte å kjøre bil har kanskje ikke vært sterke nok, sier hun.