– Dette blir bra. Når vi får den ferdig testet, skal dette blir en bra lastebil å kjøre med, sier Roger Sæter, leder for Hydrogenprosjektet i Asko.
Bilen han viser frem ser ut som en vanlig lastebil fra Scania, men inneholder siste nytt av hydrogenteknologi.
Nå pågår den siste testingen av lastebilene. I januar tar Asko dem i bruk.
– Om vi ikke blir først, så blir vi en av de første i verden, sier Sæter.
Fire pilotbiler
Asko eies av Norgesgruppen, Norges største dagligvaregruppering. Grossisten leverer dermed dagligvarer til kjeder som Kiwi og Meny, men også mat til hoteller og serveringssteder.
Ledelsen i Asko er stolt over å ta i bruk hydrogen til å bringe varer ut til kundene. Men grossistselskapet er forberedt på at alt ikke går helt som smurt med de fire bilene fra starten av.
– Det er piloter, så vi forventer ikke at alt går bra første dag. Det kan hende at dere ser noen bli tauet inn i Trondheim, men slik er det å være pilot, sier Torbjørn Johannson, styreformann i Asko.
Maste på Scania
Asko har laget sitt eget produksjonsanlegg for hydrogen fra solceller på Tiller, og tatt førersete i en grønn utvikling i varehandelen.
Grossisten har bedt forsknings- og utviklingsavdelingen i Scania om å jobbe raskt for å utvikle teknologien. Delvis har lastebilen blitt satt sammen i garasjen på Tiller i Trondheim.
– Lastebilen har en rekkevidde på et sted mellom 40 og 50 mil, forteller prosjektleder Sæter.
Han viser hvor hydrogentankene og brenselcellene står på lastebilen.
– Dette bruker hydrogen vi har i tankene, og omsetter det tilbake til ren strøm igjen. Slik forsyner vi bilen, forklarer Sæter.
Setter i gang hydrogenproduksjon
Tanken på den nye hydrogen-lastebilen er foreløpig tom. Bakteppet er eksplosjonen ved en hydrogenstasjon i Sandvika i sommer. En feilmontert plugg førte da til en lekkasje på en hydrogentank. Hydrogen lakk da ut i luften og dannet en sky som eksploderte. Hendelsen første til stans på landets hydrogenstasjoner. Først 22. november åpnet en fyllestasjon for hydrogen, på Høvik i Bærum.
Asko regner med å få startet opp produksjon av hydrogen på Tiller igjen etter jul. Deretter vil de fire nyutviklede lastebilene komme i vanlig drift.
– Trondheim blir på verdenskartet innen hydrogendrift til lastebiler, sier styreleder Johannson i Asko.
Fortsatt regner de med noen korrigeringer når bilene blir tatt i ordinær bruk.
– Når ting er oppe og går, og fungerer, kan vi gi oss selv et klapp på skuldra, sier prosjektleder Sæter.