Tar i bruk hydrogenlastebiler: – Vi blir en av de første i verden

Fire hydrogenlastebiler skal kjøre ut varer for Asko i Trondheim etter jul. Grossisten håper dette er starten på en ny æra for ren varetransport.

Roger Sæter, leder for Hydrogenprosjektet i Asko, viser frem en av de fire lastebilene som går på hydrogen hos Asko på Tiller i Trondheim

TROR DE ER FØRST: – Om vi ikke blir først, så blir vi en av de første i verden, sier Roger Sæter i Asko. Prosjektlederen viser frem en av de fire lastebilene som går på hydrogen hos selskapet på Tiller i Trondheim.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– Dette blir bra. Når vi får den ferdig testet, skal dette blir en bra lastebil å kjøre med, sier Roger Sæter, leder for Hydrogenprosjektet i Asko.

Bilen han viser frem ser ut som en vanlig lastebil fra Scania, men inneholder siste nytt av hydrogenteknologi.

Nå pågår den siste testingen av lastebilene. I januar tar Asko dem i bruk.

– Om vi ikke blir først, så blir vi en av de første i verden, sier Sæter.

Fire pilotbiler

Asko eies av Norgesgruppen, Norges største dagligvaregruppering. Grossisten leverer dermed dagligvarer til kjeder som Kiwi og Meny, men også mat til hoteller og serveringssteder.

Ledelsen i Asko er stolt over å ta i bruk hydrogen til å bringe varer ut til kundene. Men grossistselskapet er forberedt på at alt ikke går helt som smurt med de fire bilene fra starten av.

En av de fire lastebilene som går på hydrogen, som Scania har levert til Asko på Tiller i Trondheim

MASTE PÅ PRODUSENTEN: Grossisten har bedt forsknings- og utviklingsavdelingen i Scania om å jobbe raskt for å utvikle teknologien. Delvis har lastebilen blitt satt sammen i garasjen på Tiller.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– Det er piloter, så vi forventer ikke at alt går bra første dag. Det kan hende at dere ser noen bli tauet inn i Trondheim, men slik er det å være pilot, sier Torbjørn Johannson, styreformann i Asko.

Maste på Scania

Asko har laget sitt eget produksjonsanlegg for hydrogen fra solceller på Tiller, og tatt førersete i en grønn utvikling i varehandelen.

Grossisten har bedt forsknings- og utviklingsavdelingen i Scania om å jobbe raskt for å utvikle teknologien. Delvis har lastebilen blitt satt sammen i garasjen på Tiller i Trondheim.

– Lastebilen har en rekkevidde på et sted mellom 40 og 50 mil, forteller prosjektleder Sæter.

Han viser hvor hydrogentankene og brenselcellene står på lastebilen.

– Dette bruker hydrogen vi har i tankene, og omsetter det tilbake til ren strøm igjen. Slik forsyner vi bilen, forklarer Sæter.

Brann ved Uno-x stasjon

Eksplosjonen ved en hydrogenstasjon i Sandvika i sommer førte til stand på hydrogenstasjoner i Norge i en periode. Eksplosjonen skyldtes en lekkasje på en hydrogentank, grunnet en feilmontert plugg.

Foto: Anders Fehn / NRK

Setter i gang hydrogenproduksjon

Tanken på den nye hydrogen-lastebilen er foreløpig tom. Bakteppet er eksplosjonen ved en hydrogenstasjon i Sandvika i sommer. En feilmontert plugg førte da til en lekkasje på en hydrogentank. Hydrogen lakk da ut i luften og dannet en sky som eksploderte. Hendelsen første til stans på landets hydrogenstasjoner. Først 22. november åpnet en fyllestasjon for hydrogen, på Høvik i Bærum.

Asko regner med å få startet opp produksjon av hydrogen på Tiller igjen etter jul. Deretter vil de fire nyutviklede lastebilene komme i vanlig drift.

– Trondheim blir på verdenskartet innen hydrogendrift til lastebiler, sier styreleder Johannson i Asko.

Fortsatt regner de med noen korrigeringer når bilene blir tatt i ordinær bruk.

– Når ting er oppe og går, og fungerer, kan vi gi oss selv et klapp på skuldra, sier prosjektleder Sæter.