Hopp til innhold

Asken sprer seg nordover

Askeskya fra vulkanutbruddet på Island har spredt seg videre nordover, og dekker nå luftrommet opp til Bodø.

Tom avgangshall på Værnes.
Foto: Tor Aage Hansen / NRK

– Oppdaterte meldinger kan tyde på at luftrommet over Trøndelag skal være askefritt på søndag, men selv om det skjer vil trafikken være svært begrenset, forteller lufthavnsjef på Værnes, Lasse Bardal.

Han sier det gjøres løpende vurderinger på værsituasjonen. – Det ser ut som det er en viss bevegelse inn mot søndag når det gjelder Midt-Norge og nordover, og forsåvidt over store deler av Norge. Men flytrafikken vil uansett være begrenset, sier Bardal til NRK.

Åpnet i Nord-Norge

Lørdag ettermiddag ble hele luftrommet nord for Bodø åpnet for flytrafikk. Men for resten av landet ser det dårlig ut fremover. Avinor tror problemene kommer
til å bli langvarige.Tidligere på dagen var det norske luftrommet åpent fra Mo i Rana i Nordland til og med Banak i Lakselv i Finnmark. Noen timer senere kunne resten av flyplassene i Finnmark gjenåpnes.Dette betyr at følgende lufthavner er åpne i Nord-Norge: Bodø, Røst, Værøy, Leknes Svolvær, Skagen, Andøya, Evenes, Narvik, Bardufoss, Tromsø, Sørkjosen, Hasvik, Alta, Hammerfest, Banak, Hasvik, Vardø, Vadsø, Kirkenes og Longyear, opplyser Avinor i 16-tiden lørdag.

Widerøe opplyser lørdag ettermiddag de nå vil starte ordinær flyging fra Bodø til hele Nord-Norge.

Dystre utsikter

For resten av landet er luftrommet stengt. Avinor-sjef Sverre Quale advarer mot at problemene ser ut til å bli langvarige. – Vi ser ingen lysning på situasjonen. Det ser ut til at problemene blir langvarige i Sør-Norge og nedover i Europa helt
til Middelhavet, samt i Øst-Europa helt til den asiatiske delen av Russland, uttalte Quale under en pressekonferanse lørdag.

I Sør-Norge lå skyen lørdag ettermiddag like nord for en linje mellom Stavanger og Moss. Ifølge prognosene vil den gradvis trekke seg sørover og dekke hele Sør-Norge mot midnatt. Fra det åpne området strekker det seg et åpent område vestover. Dette muliggjør begrenset trafikk i en begrenset periode til og fra
oljeinstallasjoner i området. Lufthavnene Sola, Kjevik, Notodden, Geiteryggen, Torp og Rygge åpnes for begrenset trafikk i en begrenset periode.

Aske i fire-fem dager

Vinden kan fortsette å blåse vulkanaske fra Island mot Europa de neste fire-fem dagene, opplyser Islands meteorologiske kontor lørdag formiddag. Det betyr at flytrafikken i Europa kan bli rammet fram til midten av neste uke. 16.000 flyginger i Europa ble kansellert på grunn av askeskyen lørdag.

Når det gjelder ambulanseflyging er situasjonen denne: – Så lenge værforholdene forøvrig tillater det er det mulig å fly ambulansehelikopter i lavere høyder fra trondheimsområdet og nordover, sier Lasse Bardal i Avinor .

Stoppet ambulansehelikopter

Det første halvannet døgnet etter at askeskyen fra Island stengte luftrommet over Sør-Norge, har Hovedredningssentralen på Sola hatt fem oppdrag der de normalt ville ha brukt helikopter.

Heldigvis gikk det bra i alle tilfellene, men natt til fredag kunne det fort blitt kritisk nord for Ørlandet da en fiskebåt med tre mann ombord gikk lekk.

– Sjøl om beredskapen med redningsskøyter og kystvaktfartøy er økt, vil det ta lengre tid å komme fram til havaristene, sier redningsleder Owe Frøland.

Fra Mo til Banak

Det norske luftrommet ble lørdag åpnet fra Mo i Rana i Nordland til og med Banak i Lakselv i Finnmark. – I resten av landet er luftrommet fortsatt stengt. Men vanlig rutetrafikk er ikke prioritert. Det forteller områdesjef for kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad, til NTB.

Utover dagen vil trolig også resten av Finnmark bli åpnet. – For resten av landet er det ingen endringer, ifølge pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor. Duestad forteller at helikoptertrafikk i Nordsjøen også kan komme i gang i løpet av dagen. – I så fall vil situasjonen for redningshelikoptrene også bli vurdert, opplyser han.

Ifølge informasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor vil det være en streng prioritering av hva slags trafikk som skal avvikles i de delene av luftrommet som nå er åpnet, og ambulanseflyginger vil bli prioritert. – Det er ikke åpnet for avvikling av alle ruter og gjeninnføring av ordinær trafikkavvikling. Narvesen understreker at beslutningen er tatt på grunnlag av de siste meteorologiske data og er internasjonalt forankret.

Luftrommet over hele Norge ble stengt fra klokken 10 torsdag på grunn av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island. Avinor lover at de vil være klare med en ny vurdering av situasjonen mellom klokken 14 og 15 lørdag ettermiddag.

– Ufarlig å fly

Bjørn Kjos

Bjørn Kjos.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier det er ufarlig å fly så lenge det er klarvær og god sikt. Han etterlyser egne norske partikkelmålinger. Norsk luftrom er stengt uten at norske myndigheter har undersøkt om det faktisk er vulkanaske i luften, skriver Dagens Næringsliv.

– Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær og god sikt er det ufarlig å fly, sier Kjos til avisa. Alle flyplasser i Sør-Norge ble på nytt stengt fredag. Avgjørelsen ble tatt av Luftfartstilsynet og Avinor uten at det er gjort noen målinger i norsk luftrom. Nordeuropeisk luftfart er lammet, flyselskapene taper milliardverdier, næringslivet lider og millioner av passasjerer står på bakken.

Vurderer permitteringer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos vurderer å permittere nesten alle sine ansatte og vil gjerne opp i luften så raskt som mulig. Avinor og Luftfartstilsynet baserer seg på værrapportene fra britiske Met Office, men der er de usikre på konsentrasjonen av
partikler over Skandinavia.

Ingen har målinger på partikkelkonsentrasjonen i Skandinavia. – Det trenger heller ikke å være noen partikler der, sier pressekontakt Helen Chivers i Met Office. Områdesjef for kontrollsentralene i Avinor, Jens Petter Duestad, avviser kritikken. – Det jeg kan si er at vi forholder oss til samme data som det samtlige andre tjenesteleverandører gjør, sier Duestad til NTB.

– Kjos har et poeng

Det er Norsk institutt for luftforskning (NILU) som foretar målinger av partikkel-konsentrasjonen i luften. Seniorforsker Cathrine Lund Myhre sier til NTB at Kjos har et godt poeng. – Per i dag får vi kun målt partikler i flyhøyde ett sted i Norge, på Andøya i Nordland. Der er det installert en såkalt lydar, som ved hjelp av laserstråler måler fordelingen av partikler oppover i atmosfæren.

NILU har ved flere anledninger søkt myndighetene om penger til ytterligere en målestasjon ved Birkeland i Aust-Agder, som ville ha dekket mesteparten av Sør-Norge, men har fått avslag både fra Forskningsrådet og Klima- og Forurensningsdirektoratet (KLIF).

– Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre. Hun forteller at andre type målinger NILU har foretatt, som målinger av UV-stråling og ulike målinger langs bakken, indikerer at det ikke er farlig konsentrasjon av askepartikler over det norske luftrommet nå. – Men vi kan ikke si dette med sikkerhet før vi har foretatt målinger lenger opp, sier hun.