Vegdirektøren åpnet den nye brua torsdag ettermiddag.
Foto: Signe Opsal / NRK
Her er deler av brua svingt ut. Brua må kunne åpnes for at båter skal kunne passere.
Den nye brua er 100 meter lang og binder sammen gang- og sykkelveien langs Nordre avlastningsvei og Ila.
– Vi har kontor på Lademoen. Da jeg kom hit nå syklet og kronglet jeg meg gjennom sentrumsgatene, så det vil helt klart bli noe annet å komme utover her, sier Johnsen.
- Les også: Vil heve standarden på fylkesvegene
Brua går ved siden av Skansenbrua som brukes av togene på Dovrebanen.
Den er fredet, og er en av årsakene til at man endte opp med ei svingbru for gående og syklister.
– Det var en lang historie som gjorde at vi ikke åpnet brua før i dag. Vi kunne ikke bygge den påhengte brua som det opprinnelig var tenkt, nå har vi ei svingbru som ikke konkurrerer med andre, sier prosjektlederen.
Binder sammen bydeler
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen stod for den offisielle åpningen av brua.
– Da vi åpnet Nordre avlastningsvei for fire år siden følte jeg at det ble litt sånn tilløp uten hopp, at veien endte ingen steder. Nå får vi en helhet i dette, en sammenbinding av viktige bydeler i Trondheim, sier han til NRK.
- Les også: Trondheim kan innføre piggdekkforbud
Han tror brua kommer til å gjøre at flere velger å bruke sykkelen.
– Det er et flott område, mange kommer rett og slett til å ha lyst til å være her. Og også selvsagt bruke det til å gå og sykle, det vil være med på å bekrefte og befeste Trondheim som sykkelby, det er jeg helt sikker på, sier vegdirektøren.
Strandområde
Anlegget har kostet 120 millioner kroner og det er finansiert av staten. I tillegg til brua omfatter det også et strandområde på Brattøra.
– En del av dette ble bygget tidligere i forbindelse med Nordre avlastningsvei. Men de siste par hundre meterne fra brufestet og bortover mot Brattøra er bygget som en del av dette arbeidet, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.