Modulvogntogene er over 25 meter lange og opptil 60 tonn tunge og frakter flis og trelast.
Permanente gigantvogntog
Skog- og trebransjen har kjempet for disse vogntogene på norske veier for å fjerne den store konkurranseulempen mot Sverige.
Solvik-Olsen åpner både for de nye gigantvogntogene på flere riks- og fylkesveier og vil også før sommeren tillate disse vognene i en rekke byer, skriver Dagens Næringsliv.
Bransjen er fornøyd med at Solvik-Olsen åpner for modulvogntogene på permanent basis allerede før sommeren.
Stor nyhet
– En stor nyhet for bransjen, sier administrerende direktør Heidi E. Kielland i Treindustrien.
Samtidig legges det ikke skjul på at bransjen vil ha enda mer tyngde og mindre veibyråkrati. De ønsker vogntog på 60 tonn på mange flere veier og mener bransjen da kunne spart opp mot 150 millioner kroner.
– Konkurranseulempen kan være 30 prosent høyere transportkostnad enn i Sverige i en bransje med lave marginer, sier direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund.
Bransjen har funnet ut at bare 10 prosent av alle norske veier tillater 60-tonns vogntog. I Sverige tillates disse gigantvogntogene på over 90 prosent av veinettet.
NTB/NRK