• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

Trøndelag

  • Tips oss!
  • Langlesing
  • Midtnytt
  • Radio
  • Sosiale medier

Åpner for gigantvogntog på veiene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp åpner for såkalte modulvogntog på flere riks- og fylkesveier.

Vogntog

Modulvogntog er ekstra lange og tunge. Allerede før sommeren åpner samferdselsministeren for disse vogntogene på flere riks- og fylkesveier og i en rekke byer.

Foto: Wikipedia
Publisert 26.05.2014, kl. 08.48
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 26.05.2014, kl. 08.48

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Modulvogntogene er over 25 meter lange og opptil 60 tonn tunge og frakter flis og trelast.

  • Politisk uenighet om modulvogntog

Permanente gigantvogntog

Skog- og trebransjen har kjempet for disse vogntogene på norske veier for å fjerne den store konkurranseulempen mot Sverige.

Solvik-Olsen åpner både for de nye gigantvogntogene på flere riks- og fylkesveier og vil også før sommeren tillate disse vognene i en rekke byer, skriver Dagens Næringsliv.

Bransjen er fornøyd med at Solvik-Olsen åpner for modulvogntogene på permanent basis allerede før sommeren.

Stor nyhet

– En stor nyhet for bransjen, sier administrerende direktør Heidi E. Kielland i Treindustrien.

Samtidig legges det ikke skjul på at bransjen vil ha enda mer tyngde og mindre veibyråkrati. De ønsker vogntog på 60 tonn på mange flere veier og mener bransjen da kunne spart opp mot 150 millioner kroner.

– Konkurranseulempen kan være 30 prosent høyere transportkostnad enn i Sverige i en bransje med lave marginer, sier direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund.

Bransjen har funnet ut at bare 10 prosent av alle norske veier tillater 60-tonns vogntog. I Sverige tillates disse gigantvogntogene på over 90 prosent av veinettet.

  • – Gigantvogntog gir økt trafikkfare

NTB/NRK


Publisert 26.05.2014, kl. 08.48
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Modulvogntog

Ekspandér faktaboks
  • I en prøveperiode fra 1. juni 2008 til 1. juni 2017 er det tillatt med modulvogntog på nærmere bestemte strekninger i Norge.
  • Et modulvogntog kan være inntil 25,25 meter lang og veie inntil 60 tonn.
  • Det tillatte modulvogntognettet består av 22 hovedvegstrekninger og flere tilknytningsstrekninger.
  • Det er ikke tillatt å kjøre med modulvogntog utenfor de godkjente strekningene.

Kilde: Statens vegvesen

Modulvogntog

Modulvogntog, "monstervogntog"

Nå kommer snart monstervogntogene hit også

Kristin Skogen Lund

NHO-sjefen vil ha 25 meters vogntog på norske veier

Mer om: Modulvogntog

Trafikk i Trøndelag

Et snødekt jorde med en bil langt unna, opplyst av bilfrontlys.

Sjåfør hardt skadd – bilen havna 80 meter fra veien

Mer om: Trafikk i Trøndelag

Siste fra Trøndelag

Tore O. Sandvik

Ap-topp åpner for å vrake SV i ei ny regjering

Mulig meteor sett over Trondheim

Spektakulært syn da meteor viste seg i Trondheim

Agnete B. Fredriksen, gründer og president i Vaccibody

Her utvikles en norsk koronavaksine

NRK anbefaler

Andrew lå i dekning med politikerne: – Vaktene låste døra og ropte at vi måtte holde hodene våre lavt

Spektakulær turist­attraksjon stenger for godt

Langlesing fra Trøndelag

Bileier

Hva vil du bli husket for etter din død? At du var bileier?

Peter

Vil redde barnet Peter fra å begå seksuelle overgrep som voksen

Berit Skralthaug på sykehuset

Berit er en av mange som blir rammet: – Hver eneste feil som blir gjort, er én for mye

NRK Trøndelag

  • E-post:  trondelag@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Joar Elgåen
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal