Hopp til innhold

Ansatte fikk sjokkbeskjed i dag – stor spenning om flyrute berges

Ansatte ved Ørland lufthavn er i dag orienterte om at flyselskapet FlyViking avvikles. FlyViking er bærebjelken for lufthavna, og spenninga er svært stor rundt om FlyViking greier å stable på plass et alternativ for å opprettholde drift her.

Ørland lufthavn

Ti ansatte ved den kommunalt drevne lufthavna på Ørland fikk i dag den overraskende beskjeden om at FlyViking innstiller drifta i selskapet. Permitteringsvarsel holdes igjen til man vet mer om ei ny flyrute kan stables på plass.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden

– Vi har hatt en formidabel oppgang i flytrafikken etter at FlyViking tok over flyruta hos oss, så dette kom som et lite sjokk, sier lufthavnsjef ved Ørland lufthavn, Tor Sakariassen.

I dag kom nyheten om at styret i Fly Viking har besluttet å innstille driften i selskapet, og at de siste flyvningene vil skje allerede 12. januar 2018.

«Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen, er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag», sier styreleder Ola Olsen i en pressemelding fra selskapet.

Dette er i sterk kontrast til det som erfares på Ørland.

– Vi har godt belegg hele tiden med FlyViking, også i romjula har vi flydd med nesten fulle fly daglig, så vi vet det tjenes penger på denne ruta, sier Sakariassen.

Tor Sakariassen, lufthavnsjef, Ørland lufthavn

Økningen har vært formidabel i flytrafikken mellom Ørland og Gardermoen etter at FlyViking tok over, så på denne ruta tjenes det penger, sier lufthavnsjef ved Ørland lufthavn, Tor Sakariassen.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden

Fosenruta kan bli unntaket

Flyruta mellom Ørland og Gardermoen består av to flyvninger daglig tur-retur.

FlyViking tok over flytrafikken mellom Fosen og Østlandet 16. oktober 2017, og allerede etter to uker var økningen på over 400 % i forhold til samme periode i fjor, sier kommunikasjonsrådgiver for Ørland kommune, Skjalg Ledang

Han mener dette er et tydelig tegn på at en flyrute mellom Ørland og Gardermoen har livets rett. Tidligere fløy Air Norway denne ruta.

– Det er klar at for Fosenregionen og Ørland kommune så ser vi med dette hvor viktig det er med et godt flytilbud, sier Ledang.

Fly Viking ved Ørland Lufthavn

FlyViking har flydd mellom Ørland og Gardermoen siden 16. oktober i år, og belegget har vært godt hele tiden. Flyet som trafikkerer ruta er DHC8.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden

FlyViking presiserer at de ønsker å prøve å opprettholde en flydrift mellom Fosen og Østlandet.

«Det er besluttet å etablere et nytt aksjeselskap, som i første omgang skal ha som oppgave å opprettholde ruten Ørland – Oslo – Ørland. Dette skal skje gjennom å overføre ruten til et annet regionalt flyselskap, som kommersielt skal arbeide sammen med det nye selskapet.» står det i pressemeldingen.

– Vi er optimister, enn så lenge, sier Sakariassen.

Kommunal lufthavn – uten Avinor

Ørland lufthavn er en av få i landet som ikke drives av avinor, men av kommunen. Til sammen ti personer er ansatt ved lufthavna, fordelt på fem årsverk. For dem ble dette en svært spesiell dag.

–Ansatte ved lufthavna ble informert tidlig i dag. Det er ikke aktuelt med permitteringsvarsel. Dagens nyhet er en dårlig nyhet i og for seg, men det positive er at Ørland – Oslo – Ørland er unntaket som blir lagt fram i pressemeldinga, sier Ledang.

Kommunen visste ikke noe om at FlyViking innstiller driften før i dag.

Ørland Lufthavn

Den sivile flyplassen på Ørland ligger tett ved det militære området ved kampflybasen på Ørland. Det er Ørland kommune som driver lufthavna og ikke Avinor.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden