– Jeg trodde først at det var bilen min det var noe galt med, sier Anders Aasen.
Søndag kjørte han fra Oppdal til Trondheim. På en strekning på den splitter nye vegen strekningen E6 Kvål-Melhus begynte bilen å riste kraftig.
Han beskriver det som å kjøre som å kjøre på hålke i 20 til 30 sekunder.
– Jeg stussa over hvorfor det ristet sånn på en ny veg. Jeg senka farten. Det kjentes ikke rett. Hele bilen vibrerte, sier Aasen.
Skuffa over at veien får biler til å riste
– Det rister mer enn det skal gjøre på en ny vei. Det er det ingen tvil om.
Det sier prosjektleder i Nye veier, Ole Gunnar Sølberg. Han har vært med på å bygge den nye strekningen E6 Kvål-Melhus.
– Vi blir jo skuffa rett og slett, for vi ønsker jo å ordne perfekt, jevnt og fint dekke for de som kjører på veien, sier han.
E6 Kvål-Melhus prosjektets totalkostnad skal være på cirka 1,1 milliard kroner inkludert moms. Nye veier har satt sammen en gruppe i prosjektet som skal finne ut hva som har skjedd på dette strekket som får bilene som kjører der til å riste.
– Vi må finne den direkte årsaken, og deretter må vi gjøre tiltak, sier Sølberg.
Tror nytt asfaltlag kan jevne ut veien
Det siste asfaltlaget har ikke blitt lagt enda, dette tror prosjektlederen kan være med på å jevne ut humpene.
– Men det er noe som gjør at veien har blitt ujevn.
Ujevnhetene har kommet i slutten av januar og utover.
Det finnes flere teorier om hva som skaper humpene i veien, men disse ønsker ikke prosjektlederen å fortelle om før den faktiske årsaken er funnet.
Nye veier skal ha fått lite direkte tilbakemeldinger om strekningen, men i kommentarfeltet til Trønderbladet har engasjementet for saken vist seg å være stort.
– Det er aldri artig at dekket er ujevnt på en ny vei. Det er noe av det verste som er, og er noe brukerne merker. Alt annet kan gå forbi, men akkurat ujevnt dekke merker brukeren veldig godt så det er uheldig, sier Sølberg.
– Jeg tenker at sånn skal det ikke være.