Hopp til innhold

Anbefaler 150 timer med øvelseskjøring

Statens vegvesen anbefaler 16-åringer å øvelseskjøre en og en halv time hver uke i to år for å bli best mulige sjåfører.

Øvelseskjøring.

Hvis ungdommer som skal ta lappen når de fyller 18 år starter tidlig, blir de bedre sjåfører, mener Statens vegvesen. De anbefaler 150 timer med øvelseskjøring. Dette bildet er tatt i en annen sammenheng.

Foto: Erland Knutsen / NRK

– Jeg gleder meg til å komme i gang, sier Philip Møller som starter med øvelseskjøring så snart han fyller 16 år om en måned.

Pappa Frode har kjørt veldig mye med tenåringer bak rattet. Eldstesønnen kjørte mye i årene før han tok lappen.

– Det var veldig mye mas om å kjøre bil, men jeg ser at han har igjen for det nå når han kjører selv.

Ungdom mer ulykkesutsatt

Phillip og Frode Møller

Phillip (snart 16) og pappa Frode Møller forbereder seg på timevis med øvelseskjøring de neste to årene.

Foto: Privat

Mandag holdt Statens vegvesen informasjonsmøte i Steinkjer for å fortelle hvor viktig det er med mengdetrening før man kjører opp som 18-åring.

– Det er veldig viktig med mengdetrening. Hvis 16-åringene kjører en og en halv time hver uke, blir det noen timer i løpet av de to årene de har på seg frem til førerprøven, sier inspektør Turid Bjørken.

Unge sjåfører er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og de er særlig utsatt for ulykker de første ni månedene etter de har tatt lappen, ifølge Trygg Trafikk. Nettopp derfor er mengdetreningen i forkant så viktig.

Trekantsamarbeid

Vegvesenet vil ha ungdommene inn på kjøreskolene helt fra starten av for at de skal lære seg basisferdighetene.

– Vi vil gjerne at det tar den første timen på trafikkskolen. Det er trafikklæreren som er profesjonell, men foreldrene kan gjerne være med i baksetet. Når vi får til trekantsamarbeid mellom elev, foreldre og skole, blir det bedre resultat, sier Bjørken i Vegvesenet.

Eldstesønnen til Frode Møller gjennomførte sin øvelseskjøring på denne måten. Han hadde ikke mange timer på kjøreskolen, men veldig mange timer bak rattet sammen med pappaen.

– Han fikk konkrete oppgaver å trene på hjemme, også gjorde vi det sammen. Når man begynner tidlig får man lære det man skal lære på trafikkskolen. Også får man god tid på å øve hjemme. Det var lurt, sier Møller.

Nå er det lillebrorens tur til å mase om bilturer, men det er over to år til han kan kjøre alene.