– Jeg gleder meg til å komme i gang, sier Philip Møller som starter med øvelseskjøring så snart han fyller 16 år om en måned.
Pappa Frode har kjørt veldig mye med tenåringer bak rattet. Eldstesønnen kjørte mye i årene før han tok lappen.
– Det var veldig mye mas om å kjøre bil, men jeg ser at han har igjen for det nå når han kjører selv.
Ungdom mer ulykkesutsatt
Mandag holdt Statens vegvesen informasjonsmøte i Steinkjer for å fortelle hvor viktig det er med mengdetrening før man kjører opp som 18-åring.
– Det er veldig viktig med mengdetrening. Hvis 16-åringene kjører en og en halv time hver uke, blir det noen timer i løpet av de to årene de har på seg frem til førerprøven, sier inspektør Turid Bjørken.
Unge sjåfører er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og de er særlig utsatt for ulykker de første ni månedene etter de har tatt lappen, ifølge Trygg Trafikk. Nettopp derfor er mengdetreningen i forkant så viktig.
Trekantsamarbeid
Vegvesenet vil ha ungdommene inn på kjøreskolene helt fra starten av for at de skal lære seg basisferdighetene.
– Vi vil gjerne at det tar den første timen på trafikkskolen. Det er trafikklæreren som er profesjonell, men foreldrene kan gjerne være med i baksetet. Når vi får til trekantsamarbeid mellom elev, foreldre og skole, blir det bedre resultat, sier Bjørken i Vegvesenet.
Eldstesønnen til Frode Møller gjennomførte sin øvelseskjøring på denne måten. Han hadde ikke mange timer på kjøreskolen, men veldig mange timer bak rattet sammen med pappaen.
– Han fikk konkrete oppgaver å trene på hjemme, også gjorde vi det sammen. Når man begynner tidlig får man lære det man skal lære på trafikkskolen. Også får man god tid på å øve hjemme. Det var lurt, sier Møller.
Nå er det lillebrorens tur til å mase om bilturer, men det er over to år til han kan kjøre alene.