Hopp til innhold

Fikk tilbake summetonen etter seks døgn

Telenor klarte å gjenopprette fasttelefonnettet fredag kl 12. Da hadde Åfjord kommune vært uten telefon siden tordenværet tok summetonen sju dager tidligere.

Åfjord sett fra Melannakken

Innbyggerne i Åfjord har ikke kunnet ringe lagevakt og hjemmehjelp siden lørdag. Torsdag fikk legekontoret viderekoblet sitt fastnummer til en mobil.

Foto: Petter Bueng

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Regional informasjonssjef i Telenor Knut Sollid

Regional informasjonssjef Knut Sollid i Telenor klarte å holde løftet sitt om at feilen skulle bli utbedret i løpet av fredagen. Klokka 12 var summetonen tilbake.

Foto: Telenor

Lynet slo ned 6.200 ganger i Trøndelag lørdag. Aldri før er det registrert flere nedslag i landsdelen.

Uværet førte til at fasttelefonnettet i Åfjord forsvant.

– Feilen ble meldt til Telenor første pinsedag. Siden hørte vi ikke noe fra Telenor før feilen ble rettet fredag kl 12, sier fagsjef for helse og velferd Kent Hallbäck i Åfjord kommune til NRK.

Hallbäck har ansvaret for kommunens kontakt med Telenor.

Fredag klokka 12 meldte Knut Sollid, som er regional informasjonssjef i Telenor, at feilen var gjenopprettet.

Dobbelfeil

– Det viste seg at det var feil to steder. Først rettet vi en feil hos kunden, altså kommunen, sier Sollid.

– Da vi hadde skiftet en boks viste det seg at det også var en feil på telefonkabelen mellom kunden og Telenors sentral.

Sollid sier Telenor feilen har oppstått ved at lynet har slått ut noen sikringer i overspenningsvernet i kabelen.

– Det skal kun ha vært kommunens egne telefonnumre som var ute av drift.

Rutinesvikt

– Hvorfor har det tatt seks dager å rette disse feilene?

– Det eneste jeg kan si til det er at vi ikke har registrert en automatisk feilmelding fra kunden før onsdag. Vi har ikke funnet noen registrert feilmelding før 15. juni (onsdag) i våre systemer.

– Mener du å si at kommunen ikke har varslet fra om feilen?

– Nei. Jeg hevder ikke at kunden ikke har varslet feilen. Dette kan skyldes rutinesvikt hos oss, noe jeg beklager på det sterkeste.

Forstår frustrasjonen

– Jeg har full forståelse av at folk i Åfjord har vært frustrerte og sinte. Da vi oppdaget feilen onsdag satte vi alle kluter til for å finne og rette feilen.

– Liv og helse, som et legekontor og et sykehjem uten telefon, har førsteprioritet hos oss. Denne gangen har det ikke vært mulig å rette feilen fortere, når vi først ble klar over feilen onsdag.

Ifølge Sollid har Telenors feilrette jobbet på fullt fra torsdag ettermiddag fram til midnatt, før de tok en pause til fredag morgen. Fredag klokka 12 var summetonen altså tilbake i Åfjord kommune.

Lammet offentlige tjenester

Ifølge fagsjef Kent Hallbäck fikk innbyggerne ikke kontakt med nødvendig ansatte i Åfjord kommune.

– Rådhuset, legetjenesten, hjemmesykepleien, sykehjemmet og den største skolen hadde alle mistet forbindelsen.

– Dette skapte et redusert tjenestetilbud som skader usikkerhet i forhold til innbyggerne våre.

Vanskelig å nå lege

Telefonutfallet i seks dager førte til mange praktiske problemer for de 3.220 innbyggerne i Åfjord.

– Fram til tordag har folk ikke kunnet ringe legekontoret, sier Kent Hallbäck i Afjord kommune.

Kommunen fikk overbevist Telenor om viktigheten av å viderekoble legekontorets fasttelefonnummer til én mobiltelefon på legevakten. Dette ble gjort torsdag.

Dette nummeret var fram til fredag klokka 12 den eneste fasttelefonen i Åfjord som virket.

– Elendig informasjon

Ut over at det har urimelig lang tid for Telenor å ordne forbindelsen til telefonene i Åfjord så klager Hallbäck på at Telenor ikke har gitt informasjon om framgangen i arbeidet med feilrettingen.

– Telenor gir oss ingen informasjon. Vi må mase på Telenor.

Hallbäck klager på at Telenor har operert med tidsfrister som ikke ble overholdt.

– Telenor har her gjort en slett jobb. Vi har mange ansatte som ikke har fått gjort en fullgod jobb, i og med at vi ikke har kunnet ringe ut.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.


Lyn

Det hektiske tordenværet over Trøndelag i pinsa slo ut fasttelefonnettet i Åfjord.

Foto: Pål Lein

Telenorkaos på Telenorkaos

Feilen i Åfjord skjedde samtidig med en serverfeil hos Telenor førte til at to millioner nordmenn var uten mobil i 18 timer.

Dette skjedde midt under storflommen på Østlandet, da E6 gjennom Gudbrandsdalen og riksvei 3 gjennom Østerdalen var stengt, og behovet for mobilsamband som nødsamband var stort.

Regional informasjonssjef Knut Sollid i Telenor kan berolige alle åfjordinger med at feilen i feilene i Åfjord ikke har noen forbindelse med mobilkaoset på Østlandet.

– Da vi først fikk vite om feilen sto vi på for fullt.

Lover summetone fredag

– Vi mistenker at det har noe å gjøre med tordenværet den siste tida, sa Knut Sollid like før klokka 11.

– Det er ikke registrert feilmeldinger hos oss, så det har skjedd en svikt i kommunikasjonen.

Analog telefon sikrest

Dersom du er opptatt av å ikke bli uten samband med omverdenen, så skal du i henhold til stortingets konsesjonsregler velge å beholde den analoge telefonen.

– Analog fast telefon er den eneste teletjenesten vi er pålagt å levere kunden, dit kunden bor, sier Knut Sollid.

– Konsesjonsvilkårene for analogt fastnett har en bestemmelse om at feil skal være rettet innen klokka 20 dagen etter at feilen er meldt.

Andre nett som mobil, kabel-tv, bredbånd og ISDN har altså lavere prioritet enn taleinduserte elektroniske svinginger i den gode gamle kobbertråden.

Skriv din saklige mening om Telenors måte å håndtere kriser på i kommentarfeltet nedenfor.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.