Advarer mot hyttekjøp i 105 kommuner

Friluftslivets fellesorganisasjon advarer mot hyttekjøp i kommuner som ønsker fornøyelseskjøring med snøskuter.

Det blir opp til hver enkelt kommune hvor de vil ha snøskuterløyper. Den nye regjeringen går inn for ei lovendring.

Turistforeningen frykter økt støy i norsk natur dersom kommunene selv får bestemme hvor de vil ha snøskuterkjøring. Snåsa kommune er glad for forslaget, mens Friluftslivets fellesorganisasjon advarer mot hyttekjøp i kommuner som vil ha fornøyelseskjøring.

Journalist

Tidligere i år varslet regjeringen at den ville utvide prøveordningen der utvalgte kommuner får drive med fornøyelseskjøring med snøskuter, og torsdag ble det klart at den nye regjeringen vil la kommunene bestemme selv hvor folk skal kunne kjøre skuter i utmark. Det provoserer Friluftslivets fellesorganisasjon (Frifo).

– Nå må folk tenke seg om. Med snøskuterløyper som i en del tilfeller kommer inntil hyttefelt kommer det et nytt perspektiv ved valg av hytte. Er det støy der eller er det ikke? Det sier generalsekretær Lasse Heimdal, som mener de fleste nordmenn ønsker hytte uten motorstøy.

– Idiottiltak

Lasse Heimdal

Generalsekretær Lasse Heimdal i Friluftslivets fellesorganisasjon mener åpning for fri skuterkjøring er et idiottiltak.

Foto: Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO)

Frifo mener åpning for rekreasjonskjøring med snøskuter er et steg i feil retning for folkehelsa.

– Vi er for snøskuterkjøring i mange tilfeller, men å åpne opp for rekreasjonskjøring i norske kommuner er et idiottiltak for den som vil styrke folkehelsa og minske byråkratiet, sier Heimdal til NRK.

– Har dere ikke tillit til at kommunene kan regulere dette selv?

– Dette handler ikke om kommunenes styringsevne. Det handler om mange andre ting. Folkehelsa i Norge er svekket. Halvparten av 15-åringene er altfor lite aktive, og 80 prosent av befolkningen generelt er altfor lite aktive, sier Heimdal.

Han liker ikke utviklingen der naturen, som ikke er motorisert, nå i økt grad vi bli det. Han viser til erfaringer fra Sverige, som viser at mer fornøyelseskjøring med snøskuter vil føre til enda mer inaktivitet og mindre skigåing.

Snøskuterløype

Her er en snøskuterløype på fjellet. Slike kommer det flere av hvis forslaget fra regjeringen går gjennom Stortinget.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

– Utidig av Frifo

Røros og Snåsa er to av 105 kommuner der Fifo ber folkt tenke seg godt om før de kjøper seg hytte.

Ordfører Hans Vintervoll i Røros kommune reagerer på Friluftslivets Fellesorganisasjon advarsel.

– Dette synes jeg rett og slett var utidig av Frifo. Jeg er sikker på at det blir bra å ha hytte på Røros fremover. Det er klart at det med hyttefelt er en begrensning i forhold til å legge skuterløyper, så det vil vi ta hensyn til, sier ordføreren.

Positivt for Snåsa

Snåsa kommune har lenge kjempet for å bestemme selv over skuterkjøringa i kommunen, og er én av de 105 kommunene, som har søkt om å få lage slike fornøyelsesløyper.

– Det er veldig positivt, og jeg håper at forslaget får flertall i Stortinget. Det er jo noe som Snåsa har ønska gjennom mange år. Det er stor interesse, og snøskuterkjøring er en fritidsinteresse for mange, sier ordfører Vigdis Hjulstad Belbo i Snåsa kommune, som ønsker å ha et bredt tilbud til folk med ulike interesser i kommunen.

–Trist dag

Den Norske Turistforening er også imot åpning for fornøyelseskjøring av snøskuter, de frykter et økt støynivå i norsk natur.

– Det de nå gjør er å endre det skille som i dag er i loven. De åpner opp for rekreasjonskjøring i naturen, og det vil gå ut over friluftslivet i Norge, spesielt på sikt, sier fagsjef Kjartan Askim i naturforvaltning i Den Norske Turistforening.

Er ikke dere opptatt av at folk skal komme seg ut i naturen da? Det er jo ikke alle som kan gå.

– Loven tilrettelegger allerede i dag for at folk som har problemer skal komme seg ut. Loven er ment til å tilrettelegge for nytte og næringskjøring. Vi er veldig opptatt av at folk skal komme seg ut i naturen, og jobber knallhardt for det hver dag. Men først og fremst med kroppen som motor, sier Askim.

Han viser til erfaring der det eksisterer rekreasjonskjøring i dag. Der øker støynivået over tid.

– Jeg tror at støynivået i norsk natur vil øke på sikt, sier Askim.

Snøskuter
Foto: Sigve Nedredal / NRK

Video fra Trøndelag

I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Etter år med hus-okkupasjoner og ungdomsopprør ble Svartlamoen boligstiftelse til, etter våpenhvile med Trondheim kommune. 
Det er faktisk 15 år siden kampen sto om det gamle arbeider-boligstrøket.