Hopp til innhold

– Foreldre må ta mer ansvar for barnas dataspilling

Sommerfri og stadig mer realistiske dataspill gjør at ekspertene ber foreldre ta mer ansvar for barnas dataspilling.

Gutt spiller World of Warcraft
Foto: NIGEL TREBLIN / AFP

– Man blir avhengig av alt. Sånn er det med alle mennesker, at vi blir påvirket. Og når vi først blir påvirket er det fort gjort at vi tar steget over til å bli avhengig. Da er det viktig at foreldrene kommer inn før det går for langt, sier Bernt Erik Sandnes i spillmagasinet Gamereaktor.

Nesten 4 000 ungdommer mellom tolv og 17 år var spillavhengige i 2010 da Norsk institutt for forskning, oppvekst og aldring gjennomførte en undersøkelse om temaet.

Foreldreansvar

Turid Strand Susegg, klinisk sosionom i barne- og ungdomspsykiatrien ved Levanger sykehus, jobber med barn som bruker mage timer foran en PC-skjerm. Hun mener foreldrene har hovedansvaret for at barna ikke skal bruke for mye tid på dataspill.

Turid Strand Susegg, sosionom, Sykehuset Levanger

Turid Strand Susegg mener foreldrene må sette grenser for barnas dataspilling.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

– Spill kan være en flukt fra andre ting som kan være vanskelig i livet. Man må ikke la være å prate med barna sine om dette. Manglende kunnskap hos foreldrene er et stort problem.

– Foreldrene må gå inn å si når barna skal ta pauser, og si fra når spilletiden er over. På samme måte som man har regler for bilkjøring, må man ha spilleregler i hjemmet. Det blir på en måte nye leveregler i den nye dataverdenen, sier Susegg.

Dataspill med tidsur

Hjelpelinjen for spillavhengige tar imot henvendelser fra folk med spillproblemer. Operatør ved hjelpelinjen, Øystein Bjørke Olsen mener også spillindustrien har et ansvar.

– Det å regulere spillingen bør være et foreldreanliggende, samtidig bør spillindustrien kunne legge inn mekanismer i spillene som begrenser spillene.

– I flere og flere spill, spesielt barnespillene, er det allerede nå mulighet for å sette begrensninger for eksempel for hor lenge det er mulig å spille, sier Olsen.

– Framtiden er mer realistiske dataspill

Men på tross av at flere spillprodusenter er bevisst problemet, går utviklingen i retning mer realistiske dataspill. Og dermed et mindre klart skille mellom virkeligheten og dataverdenen, ifølge Sandnes.

– Det er enda viktigere at foreldrene følger med framover når grafikken blir mer lik virkeligheten. Før hadde man Super Mario-spill med pent tegnet grafikk, mens nå har man Battlefield-spill med nesten fotografisk grafikk.

– Framtiden er mer realisme i spillene, mer som vi opplever i dag, konkluderer Bernt Erik Sandnes.