Hopp til innhold

Aasved om Helseplattformen: – Hadde vi visst dette, hadde vi bedt om utsettelse

Administrerende direktør Grethe Aasved ved St. Olavs hospital ville utsatt innføring ved sykehuset om hun hadde visst om alle problemene som gir risiko for pasientene.

St. Olavs hospital

VILLE UTSATT: Grethe Aasved bekrefter til NRK at hun ville utsatt innføring av Helseplattformen ved sykehuset om hun hadde visst om alle problemene som gir risiko for pasientene.

Foto: Bent Lindsetmo

Torsdag ble det kjent at Statens helsetilsyn åpner tilsyn mot St. Olav.

– Både for ansatte og meg selv oppleves det positivt. Vi er veldig opptatt av å finne årsaken til alvorlige hendelser, og gjennom et tilsyn får vi også en ekstern vurdering.

Det sier administrerende direktør Grethe Aasved ved St. Olavs hospital til NRK.

Hun har fått bekreftet at det kommer tilsyn, men avventer brevet.

Les også Åpner tilsyn mot St. Olav: – Helseplattformen kan ha gått ut over liv og helse

Fylkeslege Jan Vaage i Trøndelag

50 prosent økning

Til sammen er det snakk om 71 varsler om avvik. Flere av bekymringsmeldingene har St. Olavs hospital selv sendt til Statens helsetilsyn.

– Hvor mange alvorlige meldinger har det vært?

– Det er alltid noen hendelser, vi er pliktig å melde alle alvorlige hendelser direkte til Statens helsetilsyn.

Siden midten av november har det vært 16 meldinger som fare for liv og helse. Det er 50 prosent mer enn det bruker å være ifølge Aasved.

Administrerende direktør ved St. Olavs hospital, Grethe Aasved.

Administrerende direktør ved St. Olavs hospital, Grethe Aasved.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Hun påpeker at det er svært viktig å få avklart om disse skyldes Helseplattformen, om det er en tilfeldig økning eller andre årsaker.

Vi håper tilsynet kommer så fort som mulig, og ser fram til den gjennomgangen.

Les også Pasient døde av slag: Fylkeslege kobler dødsfallet til Helseplattformen

St. Olavs hospital

Ville utsatt

– Hvis du hadde visst alle problemene Helseplattformen ville skapt for dere, ville du sagt ja til å sette i gang i november i fjor?

– Det har ingenting med disse hendelsene å gjøre, men hvis vi snakker om e-meldinger og systemene som sviktet: Hadde vi visst det da hadde vi bedt om en ny utsettelse.

Hun påpeker:

– Men vi hadde ingen forutsetninger for å vite det.

– Dette har vært en vanskelig periode?

– Ja. Det med e-meldinger og også legemiddelhåndtering er områder som er kritisk for pasientsikkerheten.

Hun legger til at det fortsatt gjøres en del manuelt arbeid med e-meldinger, men at de har kontroll nå.

– Også på legemiddelområdet går det framover, men fortsatt gjenstår en del arbeid der. Det er krevende for de ansatte hele tida å passe på at ting går bra.

Les også Utsetter videre innføring av Helseplattformen

Sykehuset Levanger