Hopp til innhold

«Forever young» passet ikke helt her

Begravelsesbyrået i Trondheim likte reklameplakaten heller dårlig. Det forstår Radio Norge godt.

"Forever Young" på veggen hos Vigdal Begravelsesbyrå

IKKE INNERTIER: Radio Norges reklameplakat spiller på hitlåta «Forever Young» fra 1984. Begravelsesbyrået som fikk plakaten på veggen synes den passet så dårlig at de tok den ned.

Foto: Berit Sandnes

På en vegg hos firmaets trondheimsavdeling kom det nylig opp en radioplakat for Radio Norge, med teksten «Forever young».

– Reklamen kan ikke ha vært oppe så lenge, trolig siden rett før helgen, forteller Ola Vigdal, en av eierne i Vigdal begravelsesbyrå.

«Forever Young» spiller på Alphavilles klassiske låt fra 1984. At reklameplakaten med teksten «evig ung» havnet på veggen hos firmaet som forbereder folks siste reiser, må ha vært en tilfeldighet.

– Vi visste ikke om det før vi fikk tips om dette på søndag, forteller han og legger til at han skjønner at en slik reklame kan oppleves som støtende.

Vigdal begravelsesbyrå

FJERNET: Begravelsesbyrået har nå selv tatt ned reklameplakaten.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– Må ha litt antenner

Begravelsesbyrået leier lokalene og har ingen innflytelse på hvilke reklamer som blir hengt opp på veggen.

– Dette viser at de som henger opp reklamene må ha litt antenner, mener Vigdal.

Begravelsesbyrået har nå tatt ned reklameplakaten.

– Vi kommer nok til å kontakte selskapet som henger opp plakatene og ha en dialog med dem. Men alle kan gjøre feil, sier han.

Ser humoren

Selv om plakaten er tatt ned, ser Vigdal at noen kan synes dette er litt morsomt.

– Jeg skjønner humoren i det, men vi har respekt for alle parter.

Vigdal håper likevel dette var et engangstilfelle.

Radio Norge beklager

Selskapet som eier Radio Norge forstår godt at begravelsesbyrået valgte å ta ned «Forever Young»-plakaten.

– Vi benytter samtidig anledningen til å beklage hvis noen har blitt støtt av dette, sier markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey i Bauer Media, som eier Radio Norge.

Han forklarer at plakaten er ledd i en større reklamekampanje for Radio Norge, hvor de fremhever strofer og sangtitler fra populære sanger.

– Andre annonser vi kjører er blant annet «Let Me Entertain You», «A Kind Of Magic», «Stayin’ Alive», «I Wanna Dance With Somebody», «Friday I’m In Love», med flere. Det var således særs uheldig og helt utilsiktet at akkurat «Forever Young» skulle ende opp på veggen til Vigdal Begravelsesbyrå. Ser for øvrig at flere av ovennevnte sangtitler også ville vært uheldig i denne sammenhengen, sier Øgrey.

Det er et medieselskap som har hengt opp plakaten, på oppdrag for Radio Norge. Men Øgrey lover nå å snakke med begravelsesbyrået direkte:

– Vi i Radio Norge kommer til å ringe begravelsesbyrået for at vi sammen skal finne et annet uttrykk for akkurat denne veggen. Vi har respekt for at denne spesielle plasseringen krever et spesielt og tilpasset budskap, avslutter han.