Hopp til innhold

–Føler meg som en hyene på jakt

Blir du svett ved tanken på den ivrige bukseselgeren som lurker utenfor prøverommet, mens du hopper opp og ned for å få buksa over lårene? Da er du sannsynligvis oppdratt til å være hjelpsom.

Prøverom og bukser

Bukseselger Monica Mathiassen prøver å hjelpe folk i Trondheim med å finne den perfekte buksa, men opplever ofte at folk blir litt stressa når hun er hjelpsom.

Foto: Ellen Flå / NRK/colourbox.com

– Folk kan ofte si «jeg bare ser» før jeg i det hele tatt rekker å si hei, sier bukseselger Monica Mathiassen.

Da vet hun at hun må trekke seg stille tilbake, og la folk roe seg ned og utforske butikken på egen hånd. Hvis ikke kan det hende de smetter ut av butikken uten å ha sett på et eneste plagg.

–Er nordmenn som folkeredde små dyr, som blir livredde av litt hyggelig service?

– Det er veldig individuelt om noen blir stressa fordi de opplever at intimsonen invaderes veldig, eller at selgeren blir pågående, sier forbruksforsker Håvard Hansen ved Universitetet i Stavanger.

Det er likevel én ting som påvirker oss alle veldig sterkt, forteller han.

Verst hvis selgeren er hyggelig

Nemlig høflighet, eller gjensidighetsnormen som forskerne kaller det.

– Den betyr rett og slett at hvis noen er snill, hjelpsom og hyggelig mot deg, føler du at du må være snill tilbake en annen gang, sier Hansen.

Det er en av de sterkeste normene i samfunnet fordi mennesker er avhengig av hjelp og godvilje fra hverandre, og vi lærer å gjengjelde tjenester og velvilje helt fra barnehagen av.

I butikken er det få måter å gjøre dette på, og det er derfor fort gjort å føle at selgeren har en forventning om at vi skal returnere velviljen i form av kjøp.

– Jeg forventer jo ikke at folk skal kjøpe noe, når jeg sier« hei» bare at jeg er her hvis du trenger meg, sier Mathiassen.

Men folk kan synes at det er enda vanskeligere at en selger er hyggelig, enn om hun er pågående.

– Hvis selgeren er veldig hyggelig og gir et godt inntrykk, og jo mer tid selgeren investerer i deg, jo vanskeligere er det for mange å gå ut uten å kjøpe noe, sier Hansen.

Tar damene på låra

Mange syns også det er flott å få god hjelp, men kan bli ganske stressa når selgeren blir for nærgående.

– Det er håpløst å stå i prøverommet hvis jeg å ta på meg buksa hver gang for å gå ut og hente en ny størrelse, sier Mathiassen.

Hun innrømmer at hun noen ganger kommer litt nærmere enn det kundene er vant med.

– Det er ofte jeg kjenner på lårene til damer for der skal buksene sitte litt stramt. Når du har jobbet så lenge i butikk glemmer du at folk ikke er vant med at fremmede kan komme til å ta på steder de vanligvis ikke ville tatt på folk de ikke kjenner, sier hun.

Redd for å miste kontrollen

En dame kommer inn i butikken for å finne seg shorts. Mathiassen finner frem det hun har og lar den sjenerte kunden prøve i fred.

– Mange blir stressa hvis de mister kontroll på situasjonen, for eksempel hvis selgeren begynner å finne fram mange ting og legger opp til en større prosess enn de hadde tenkt, sier forbruksforskeren.

Da kan man prøve å komme seg ut av situasjonen før de føler seg forpliktet til å gjengjelde «tjenesten», ved å for eksempel kjøpe noe eller bruke mer tid i butikken enn det man hadde tenkt.

– Er du alltid helt ærlig om hva som passer og ikke?

– Ja. Jeg for eksempel kan si at jeg syns de lommene sitter for langt fra hverandre og rumpa di ble flat, jeg tror jeg har noe som passer bedre til deg. Så henter jeg det, sier Mathiassen mens shortskunden benytter anledningen til å «snike» seg ut av butikken.