Reinertsen holdt klokka 09.00 fredag formiddag en pressekonferanse hvor de fortalte hva de mener er årsaken til at brua på Leangen kollapsa 8. mai.
Feil i konstruksjonen
Undersøkelsene viser at feil i reisverket som var satt opp for å holde brua oppe var årsaken til ulykka.
For få diagonalstolper, som skal støtte opp og forsterke konstruksjonen, var satt opp. Det gjorde at reisverket tålte betydelig mindre belastning enn det som det var beregnet for.
– Konstruksjonen skulle tålt seks tonn per kvadratmeter, men som følge av de manglende diagonalene i reisverket kollapset hele brua da en belastning på 2,9 tonn ble nådd, fortalte leder av Reinertsens interne granskingsgruppe, Morten Bjerkås.
Ville ikke snakke om skyld
Det var firmaet Master Solutions som hadde fått i oppdrag å sette opp reisverket til brua. Men under pressekonferansen ville ikke divisjonsdirektør i Reinertsen, Kristian Reinertsen snakke om hvem som har skylda for ulykka.
– Vi kan ikke uttale oss om dette skyldes menneskelig svikt. Politiet sin etterforskning pågår fortsatt og den vil avgjøre et eventuelt skyldspørsmål, sa Reinertsen under pressekonferansen.
Selskapet sier reisverket ble kontrollert både av Master Solutions og Reinertsen før støpingen av brua startet. Ingen av de kontrollene avdekket den alvorlige feilen i konstruksjonen.
– Vi har et omfattende system for kvalitetskontroll av slike konstruksjoner. Både vi og Master Solution har kontrollert reisverket, men ingen har klart å avdekke feilene. Vi vil nå styrke våre rutiner på dette, sier Reinertsen.
Endrer rutiner
Reinertsen er allerede i gang med å endre rutinene for hvordan de jobber under brustøping.
Det vil nå innføre at en tredjepart kommer inn og kontrollerer reisverket for arbeidet med slike bruer starter.
– Vi vil også stanse trafikk under broene når vi holder på med støping. Dette er noe Vegdirektoratet må godkjenne, sier Reinertsen.
Selskapet vil også bedre sine systemer for sikkerhet på anleggsplasser. De er nå i ferd med å etablere en egen gruppe for teknisk sikkerhet som skal ha ansvaret for dette.
Selskapet har tidligere også fått kritikk for måten de har jobber med å bygge broer.
Feil i konstruksjonen av reisverket rundt brua er årsaken til kollapsen.
Foto: Martin Hammervik / NRKUenighet om årsaken
Daglig leder i Master Solutions, Levin Sverre Nesvold, ser fram til at saken er ferdig etterforska av politiet.
Foto: Frank Almås / NRKMaster Solutions, som satte opp reisverket, er ikke enige i konklusjonen til Reinertsen. Selskapet mener konstruksjonsfeilen ikke kan være den eneste årsaken til kollapsen.
– Vi godtar ikke forklaringen om at reisverket var satt feil opp og at dette er den eneste årsaken til ulykka. Vi mener at svikt i grunnen på grunn av tele også kan ha vært en medvirkende årsak, sier daglig leder Levin Sverre Nestvold.
Både politiet og Arbeidstilsynet har parallelt med Reinertsen gjort sine egne undersøkelser i forhold til å finne en årsak til ulykka. Deres konklusjoner er ikke klare og vil bli offentliggjort på et senere tidspunkt.
Fredag formiddag ble det kjent at politiet har tatt ut siktelse mot Master Solution.