Hopp til innhold

– Vi tar skylda for forsinkelsene

Seks av ti Norwegianfly var forsinket i 2009. Nå tar Røros Flyservice på seg skylda.

Norwegian Air Shuttle og jubileumsflyet Boeing 737-800

Røros Flyservice tar skylden for alle forsinkelsene hos Norwegian.

Foto: Michael Wallo

Norwegians passasjerer har måttet finne seg i mye venting det siste året. Så mange som seks av ti fly var forsinket i 2009, men nå tar Røros Flyservice på seg skylda. Firmaet leverer bakketjenester til flyselskaper på ni flyplasser i Norge.

- Vi har til tider slitt med å skaffe nok bemanning, spesielt ved høytid og ferie, forteller Arve Engen, daglig leder i Røros Flyservice til NRK Trøndelag.

Ni av ti forsinket

Derfor var det også flest forsinkelser var det i desember. På det verste var så mange som ni av ti flyavganger hos Norwegian forsinket og nesten halvparten av dem skyldes bakketjenestene som Røros Flyservice utfører.


- Det er et sammensatt problem som har ført til forsinkelsene. Vi har hatt en del bemanningsproblemer, men vi har greid å bemanne Gardermoens store juletrafikk. Det blir følgeforsinkelser når flyene blir forsinket fra Oslo. Det merkes på de andre flyplassene, sier Engen.

For effektive

Noe av forklaringen ligger også hos Norwegians effektivitet.

- Norwegian er meget effektive. Det vil si at de er veldig mye i lufta, og lite på bakken. Derfor blir det travelt hos oss, sier Engen.


Men nå lover han bedring for 2010.

- Både Norwegian og vi snur hver stein for å finne ut hva vi kan gjøre for å bli mest mulig effektive. Vi skal bli bedre på prosedyrene på morgenen. Vi må få den første flybølgen ut på rute. For kommer de første flyene for sent ut, henger vi etter resten av dagen, sier han.