Hopp til innhold

– Umulig å hindre sexsalg på sosiale medier

Ekspert på sosiale medier ved NTNU i Trondheim, Arne Krokan, mener man ikke kan stoppe sexannonser på sosiale medier.

Prostitusjon i Trondheim

Flere markedsfører sextjenester gjennom sosiale medier som blant annet Twitter.

Foto: Robert Schlesinger/twitter / NTB scanpix

Arne Krokan

Sosiale medier-ekspert ved NTNU, Arne Krokan, mener det er umulig å forhindre sexsalg gjennom sosiale medier.

Foto: Privat

– Sosiale medier er enkelt sagt infrastruktur for sosial samhandling. På samme måte som en kan bruke bilen for å plukke opp prostituerte, telefonen eller i alle fall tidligere også avisannonser, kan sosiale medier selvsagt også brukes til dette, sier medieeksperten som jobber ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap.

Tirsdag forfalte NRK Trøndelag at prostituerte i Trondheim bruker Twitter for å markedsføre sexsalg.

Politiet i Trondheim er også klar over at prostituerte bruker sosiale medier for å nå fram til kunden.

– Det er ikke ukjent at sexannonser finnes på nett, men vi er til stede på mange ulike arenaer for å avdekke sexkjøp, sier etterforskningsleder i Sør-Trøndelag politidistrikt, Anders Sunde-Eidem til NRK.

Enklere på Twitter og Instagram

Arne Krokan vet at Facebook har et strengt regelverk når det gjelder bilder med nakne mennesker og annonser.

– Facebook har en restriktiv praksis med henhold til slike koblinger. Der blir personer utvist fra tjenesten om de bryter med reglene som Facebook selv har etablert. Disse reglene har vært så strenge at til og med ammende mødre har blitt utestengt.

På Twitter og Instagram mener han reglene litt annerledes.

– Twitter, Instagram og andre bildedelingstjenester er avhengige av at "noen" rapporterer bildene som usømmelige for at de skal bli fjernet. Det er ingen som ser absolutt alle bilder som blir publisert, sier Krokan.

Umulig å stoppe annonseringen

Det vil kanskje være en utfordring for svært unge mennesker som skal ta sine første steg inn i erotikkens verden, at ikke bare begynnerkapitlet, men også bind sex med de mest avanserte og utfordrende variantene er tilgjengelige.

Arne Krokan, sosiale medier-ekspert NTNU

Sosiale medier-eksperten mener også regelverket for sosiale medier er enkelt å lure seg unna, hvis man vil.

– Dersom brukeren av bildene blir utestengt, er det lett å legge inn en ny profil, der samme tjenester tilbys på nytt. Derfor er det i praksis umulig å hindre at prostituerte kan bruke sosiale medier som kanal for å nå sine kunder, sier Krokan.

Om sexkjøp blir mer tilgjengelig gjennom sosiale medier, synes han det er vanskelig å svare på.

– Men en skulle anta at dette er tilfellet, fordi tjenester som Twitter er både publiseringskanaler og samtidig en-til-en-tjenester, der en kan kommunisere uten at andre har innsyn i dialogen.

Utfordring for unge mennesker

Selv om sosiale medier har aldersgrense for brukere, er det mange unge mennesker som bruker Twitter, Instagram og Facebook.

Krokan mener offentlig sexsalg på sosiale medier kan gjøre det vanskelig for ungdommene å "gå gradene" i egen selvutvikling.

– Når det er sagt, er det vel ikke så uvanlig at noen sitter og leser Fifty Shades of Grey i offentlighetens lys heller. Det er derfor ikke bare telefonsamtalene som er flyttet fra det private hjemmet til den offentlige sfæren, men også deler av den erotiske litteraturen.