Hopp til innhold

– Twitter gjør politiet mer folkelig

En av seks nordmenn følger nå politiet på sosiale medier. NTNU-forsker synes den tettere kontakten mellom politiet og vanlige folk er positiv, men ser samtidig farene med åpne facebooksider.

Politiet på Twitter

– Også politiet må få lov til å vitse litt og fremstå som uhøytidelige i saker hvor en slik form går an, sier forsker på sosiale media, Berit Skog.

Berit Skog

– Politiet fremstår som mindre høytidelig via sosiale medier. Dette kan gjøre at folk kan tørre å gå til politiet også med alvorlige ting, sier forsker Berit Skog.

Foto: NTNU info
Operasjonssentralen ved Oslo politikammer

Operasjonssentralen i Oslo er soleklart størst på Twitter, med 132.000 følgere.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Tall fra Politiforum viser at 720.000 personer følger politiets oppdateringer på Facebook og Twitter. 540.000 personer følger etaten på Twitter, mens 180.000 liker Facebooksidene.

– Politiets image har tradisjonelt vært at de er strenge og uniformerte, og mange kan ha kviet seg for å gå inn på et politikammer. Men via sosiale medier alminneliggjøres politiet, noe som kan gjøre det lettere for publikum å ta kontakt, sier forsker på sosiale medier ved NTNU, Berit Skog, til NRK.

Les også: – Det har vært en kjempediskusjon

– Kan ikke tulle med alvorlige ting

Skog er positiv til at politiet har tatt i bruk en arena der de når folk flest, og mener de tydeligvis har gjort en god jobb med å publisere saker og informasjon, slik at de får mange følgere.

25 av landets 27 politidistrikt er på Twitter, hvor formen ofte er løsere enn vi er vant til fra lovens lange arm.

– Det er ikke all informasjon som egner seg til publisering via Twitter, og man kan ikke tulle med alvorlige ting. Men politiet har tydeligvis tenkt gjennom hva de for eksempel kan skrive på rim, sier sosiologen.

Hun mener Twitter også er en vesentlig informasjonskanal for å gi hurtige beskjeder om for eksempel stengte veier.

LES: Politidistrikene går på Twitter

– Facebooksidene må ha en moderator

Operasjonsleder ved Salten politidistrikt, Espen Fagervoll, bruker ofte sosiale medier i jobben. Salten har over 13.000 følgere på Twitter og Facebook.

– Jeg tror vi har fått en ny måte å være i kontakt med publikum på gjennom sosiale medier. Det er til stor hjelp for oss når vi vil forklare hvorfor vi gjør det vi gjør, og vi kan svare på spørsmål og ta imot kritikk, sier han til Politiforum.

Fagervoll mener Twitter er best til enveiskommunikasjon, mens de på Facebook legger ut bilder, spørsmål eller nyhetssaker.

Berit Skog mener politiet må være ekstra bevisste på bruken av Facebook, særlig fordi det åpner for kommentarer fra publikum.

– Det er veldig viktig at Facebook-siden har en moderator som kan passe på at de for eksempel ikke går ut med informasjon om og bilder fra alvorlige ulykker som nylig har skjedd, av hensyn til pårørende. I tillegg er en moderator viktig for å unngå hets og trakassering av politifolk, sier hun.

Laster Twitter-innhold

Færre politidistrikt på Facebook

Operasjonssentralen i Oslo er størst på sosiale medier i politiet, med 132.000 følgere på Twitter. Utrykningspoilitiet er størst på Facebook, med 70.000 følgere. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har rundt 34.000 følgere på Twitter og 33.000 på Facebook.

Langt flere politidistrikter er til stede på Twitter enn på Facebook. Politidistriktene Sogn og Fjordane og Helgeland er de eneste som ikke er på Twitter, mens bare åtte av de 27 politidistriktene har egen Facebook-side.

Forsker Berit Skog synes antall følgere på landsbasis er rimelig høyt, og mener det viser at de er flinke til å oppdatere og fremstå som seriøse og reflekterte.

– Men politiet må også få lov til å vitse litt og fremstå som uhøytidelige i saker hvor en slik form går an.

Laster Twitter-innhold