NRK Meny
Normal

– Trondheim ligger etter i utbygging av ladestasjoner

Hybrid- og elbiler blir stadig mer populære, men ladetilbudet henger ikke med i utviklingen, mener Elbilforeningen.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder, Norsk elbilforening

Petter Haugneland i Elbilforeningen etterlyser flere ladestasjoner i Trondheim.

Foto: Aksel Jermstad / Norsk elbilforening

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

– Trondheim kommune ligger langt etter i utbygging av ladestasjoner, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen til NRK.

El- og hybridbiler øker i popularitet, og på landsbasis var over 20 prosent av bilene som ble solgt i 2015 ladbare. Hyggelige tall for de miljøbevisste, men problemer oppstår når alle disse bilene må lades.

Ladestasjon

Elbilforeningen håper dette blir et vanligere syn i Trondheim.

Foto: Kari Sørbø / NRK

– Det er viktig at utbygging av ladestasjoner henger med utviklingen av ladbare biler, og der henger vi etter. Det viktigste er å øke farten på utviklingen av ladestasjoner, fastslår Haugneland.

Uenig i kritikken

Varaordfører Hilde Opoku kjenner seg ikke igjen i Haugnelands kritikk

– Trondheim har vært ledende på elbil-satsing siden jeg i 2005 tok initiativ til å satse på el-alternativer, og har vært aktiv pådriver for å få til langdistanseløsninger. Vi skal fortsette å holde tritt med og være pådriver for utviklinga. Men det er ikke et mål at alle skal kunne lade alltid. Mål nummer én er å redusere bilbruken, sier Opoku.

Hun forteller at det er planlagt å øke antallet ladestasjoner, fra de rundt 280 private og offentlige som foreløpig finnes i Trondheim.

Hilde Opoku

Hilde Opoku sier det er planlagt å bygge flere ladestasjoner.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– I tillegg til de offentlige ladestasjonene har vi et betydelig antall stasjoner på kommunale enheter. Målsetningen er å betjene en elbil-park på 15 prosent av kjøretøyene innen 2017.

Les også: Vil kutte gratis elbil-parkering i Trondheim fra nyttår

Hybrider «stjeler» fra elbiler

En annen problemstilling elbilister kan støte på er at hybridbiler har lik rett til å lade på ladestasjoner, selv om det kanskje ikke er nødvendig.

– Hybridbiler må lade oftere, siden de har mindre batteri. Vi ser jo helst at de lader de også, det er ikke mye poeng i å ha en ladbar bil om du ikke lader den, sier Haugneland.

Samtidig ber han førere av hybridbiler om å vise hensyn og slippe til elbilister som må lade.

– I den grad det er mulig, oppfordrer vi til å parkere på vanlig plass og lade når man kommer hjem, sier han, og får støtte av Opoku.

– Vi oppfordrer folk til å vurdere om man må lade, eller vente til de kommer hjem. Det er ønskelig at flere kjører ladbare biler, men den enkelte bilfører må også ta ansvar og vise hensyn, sier varaordføreren.

Video fra Trøndelag

Den vesle måkefuglen krykkje var en av kystens vanligste fugler, på 80-tallet var det hundretusener av dem i fuglefjellene langs kysten, men nå er den strekt truet. Fuglefjellene blir stille - og biologer er svært bekymra for utviklinga
Kystkommunen blir fordelt på Hemne/Halsa, Hitra og Orkdal.
Arne Sevaldsen fant Norges største gullklump under gullgraving i elva Gisna.